Jarig DNO biedt ruimte aan Nederlandse stemmen

De Nationale Opera gaat komend seizoen zijn 50-jarig bestaan vieren. In november verschijnt een speciaal jubileumboek en in diezelfde maand is er een groots Opera Gala. Het bijzondere en feestelijke seizoen - met wereldpremières van opera's van Kaija Saariaho en Louis Andriessen - wordt volgende week al geopend met een nieuwe enscenering van Richard Strauss' 'Der Rosenkavalier' onder leiding van Strauss-specialist Marc Albrecht. Een eerbiedig knikje naar de eigen historie omdat het gezelschap een halve eeuw geleden van stapel liep met een uitvoering van 'Der Rosenkavalier'. Gré Brouwenstijn zong de Marschallin, Arnold van Mill was Baron Ochs, Mimi Aarden zong mee, evenals Cristina Deutekom en veel andere Nederlandse stemmen.

Als er iets veranderd is in die vijftig roemruchte jaren dan is het wel dat het aandeel van Nederlandse zangers bij DNO gemarginaliseerd is. De casts zijn langzaamaan steeds internationaler geworden. In het nieuwe seizoen komt eindelijk Verdi's immens populaire 'Il trovatore' weer eens naar Amsterdam. Op een paar kleine rollen na zullen alle belangrijke rollen door niet-Nederlanders worden gezongen. Dat was bij de vorige enscenering van 'Il trovatore' - ruim dertig jaar geleden - wel anders. Die kon toen met louter Nederlandse topzangers (Deutekom, Derksen, Van Limpt, Canne Meijer) bezet worden. Dat de indrukwekkende carrière van Eva-Maria Westbroek grotendeels aan De Nationale Opera voorbijgaat, wordt gelukkig deels goedgemaakt door een jubileumconcert volgend jaar juni aan het eind van het feestseizoen. Met Jaap van Zweden in de bak zal Westbroek dan scènes uit opera's van Berlioz en Strauss zingen.

In het nieuwe seizoen gloort bij DNO hoop voor de Nederlandse zangkunst. Er is één productie die er wat dat betreft uitspringt, en dat is 'Hänsel und Gretel' van Engelbert Humperdinck. Het verheugende is dat de cast opnieuw weer eens bijna geheel uit Nederlandse zangers bestaat. Thomas Oliemans en Charlotte Margiono spelen en zingen de vader en moeder van Hans en Grietje. Die laatste wordt vertolkt door Lenneke Ruiten, die daarmee haar eerste grote rol bij DNO mag zingen. De enscenering is bovendien van de Nederlandse belofte Lotte de Beer, en gezien haar reputatie wordt die opvallend en bijzonder. Wel jammer dat er voor de travestierol van Hans weer in het buitenland is gezocht. Hebben we hier in de persoon van Karin Strobos niet de perfecte Hänsel in huis? Ik dacht het wel. Enfin, zo is er altijd wat. Maar een mooi seizoen is het zeker daar bij DNO.

Overige tips:

Anthony Hermus - Het Residentie Orkest gaat het komend seizoen het vaste honk een paar jaar verlaten en in Scheveningen concerteren. In het Zuiderstrand Theater verwelkomen ze daar hun nieuwe vaste gastdirigent Anthony Hermus. Die start groots met Mahlers Eerste symfonie. In hetzelfde programma zingt Karin Strobos liederen van mevrouw Mahler. In het Paard van Troje zal Hermus in april volgend jaar ook nog 'Die sieben Todsünden' van Kurt Weill dirigeren. Soliste dan is Ellen ten Damme.

Hartmut Haenchen - Nederland is dirigent Hartmut Haenchen (73) gelukkig nog niet vergeten. Ook komend seizoen is Haenchen hier te gast, alleen niet daar waar je hem zou verwachten (bij het Nederlands Philharmonisch Orkest of De Nationale Opera). Hij dirigeert de Philharmonie Zuidnederland in januari in een volledig Richard Strauss-programma (o.a. 'Vier letzte Lieder' met Susan Gritton) en meteen daarna toert hij met het Nederlands Kamerkoor door het land met muziek van Bach, Kodály en Brahms. Leo van Doeselaar en Wyneke Jordans begeleiden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden