Jard van Nes ontroert in Ruckert-liederen

ARNHEM - Het tweede deel van de vierdelige, groots opgezette Mahler/Schumannserie van het Gelders Orkest begon woensdagavond in het Arnhemse Musis Sacrum. Constanten in de serie zijn Jard van Nes die steeds een van Mahlers orkestliedcycli zingt en Roberto Benzi als dirigent; zij en het orkest weerden zich voortreffelijk in de lang niet volle zaal.

Jard van Nes nam enigzins revanche voor haar wat tegenvallende vertolking van de 'Lieder eines fahrenden Gesellen', precies een week eerder. De vijf 'Ruckertlieder' lagen haar duidelijk beter.

De volgorde van de 'Ruckertlieder' is min of meer vrij interpretabel. Het is geen echte cyclus en de eerste uitgave uit 1905 had als titel 'Sieben Lieder aus letzter Zeit'. Daarin waren ook 'Revelge' en 'Der Tambourg'sell' opgenomen; deze twee liederen hebben tegenwoordig hun plaats in de cyclus 'Des Knaben Wunderhorn', die als laatste aan de beurt komt in de serie van het Gelders Orkest.

'Blicke mir nicht in die Lieder' werd door Van Nes als eerste gezongen. Het molto vivo van dit lied was niet echt aan haar besteed, maar daarna kwamen vier schitterende lento-liederen, die zij mooi had gerangschikt ('Liebst du um Schonheit' in het midden) en prachtig uitvoerde. Tekstinterpretatie is een van de sterkste punten van Van Nes zoals duidelijk waarneembaar was in 'Liebst du um Schonheit' (met eerlijk sentiment gezongen) en vooral in 'Ich bin der Welt abhanden gekommen'.

Bewonderenswaardig

De schitterende versregel in dat gedicht 'Ich bin gestorben dem Weltgetummel und ruh in einem stillen Gebiet' leverde een bewonderenswaardig staaltje van grote zangkunst op.

Met het aangrijpende 'Um Mitternacht' sloot Jard van Nes op volle kracht haar aandeel af. Ze kwam met gemak over het zwaar bekoperde orkest heen en bracht de laatste regels met een fantastische overtuiging.

Benzi en orkest begeleidden haar goed, al had de hobo in 'Um Mitternacht' wel iets 'greller' (schriller) mogen spelen. Met de 'Manfred'ouverture en de tweede symfonie kwamen twee van Schumanns beste orkestwerken aan bod.

Wederom dirigeerde Benzi uit het hoofd en wederom verraste hij met zijn gedegen kennis van zaken en zijn warm-zuidelijke aanpak. Het tweede deel van de symfonie werd een heus allegro vivace, waarin de violen hun tour-de-force niet zonder missers maar met bravoure doorstonden.

Jammer dat Benzi voor de normale orkestopstelling had gekozen. Juist in de tweede symfonie is het spel van eerste en tweede violen veel beter te volgen als de groepen tegen over elkaar zitten.

Verstoord

Zowel in de ouverture als in de symfonie werd de balans soms wat verstoord door te hard koper, maar over het algemeen waren dit prima uitvoeringen waarin weer eens bleek dat Benzi met het Gelders Orkest een gelukkige combinatie vormt.

Herhaling: vanavond in Nijmegen (20.15 uur).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden