Japan vergaapt zich aan oude meesters

Topstukken uit collectie Mauritshuis tijdelijk in Tokio Stormloop op kaartjes

Zou er onder de dertien miljoen inwoners van Tokio nog iemand te vinden zijn die níet gehoord heeft over de Mauritshuistentoonstelling die gisteren geopend werd? Al maanden hangen in de metro van de Japanse hoofdstad posters van het 'Meisje met de parel' van Johannes Vermeer.

De voorvertoning voor de pers trok gisterochtend al driehonderd Japanse journalisten naar het Tokyo Metropolitan Art Museum, een van de meest vooraanstaande musea in zijn categorie in Azië. Op de openingsdag was het direct dringen rond de werken van onder andere Rembrandt van Rijn, Ruysdael en Vermeer.

De Japanse media liepen massaal uit voor de unieke Mauritshuiscollectie die ruim twee maanden in Tokio blijft. Het 'Meisje met de parel' van Vermeer is de grote publiekstrekker. Televisiezender BS werkt aan een twee uur durende documentaire over de expositie.

"Eeuwenlang kon alleen Nederland met Japan handeldrijven, daarom vinden Japanners ook nu Nederland nog best interessant", zegt producer Shunsuke Inada. "En verder kennen we jullie natuurlijk ook van het voetbal", voegt hij met een besmuikte glimlach toe.

Door de media-aandacht en de uitgebreide promotie liep het al vóór de opening storm bij de ticketbalie. "In de voorverkoop zijn al zeventigduizend kaarten verkocht. We rekenen in totaal op negenhonderdduizend bezoekers. Misschien halen we zelfs wel een miljoen", zegt Victor Moussault, de zakelijk directeur van het Mauritshuis.

Ook voor het Haagse Mauritshuis is dit een unieke tentoonstelling in het buitenland. "Normaal lenen we hooguit een paar stukken aan buitenlandse musea uit. Nu het Mauritshuis volledig wordt gerenoveerd kunnen we 48 topstukken uit onze collectie naar andere delen van de wereld brengen. Een unieke mogelijkheid", vertelt directrice Emilie Gordenker van het Mauritshuis.

Een expositie in Japan lag daarbij voor de hand. Japanners zijn dol op Europese schilderkunst.

De organisatie van een tentoonstelling verloopt hier anders dan gebruikelijk. "Het mediabedrijf Asahi is onze partner hier, met hen selecteerden we het Tokyo Metropolitan Art Museum voor deze tentoonstelling. De onderhandelingen liepen vooral via Asahi. Normaal werken we bij dit soort projecten rechtstreeks met een buitenlands museum", zegt Victor Moussault.

Niet dat het tot problemen leidde. De gastheer volgde alle standaarden nauwgezet op.

Bij de opening - heel Japans werden er linten geknipt - waren de bezoekers direct enthousiast. "Vooral Vermeer vind ik schitterend en ook Rembrandt natuurlijk. Heel bijzonder dat we dit allemaal tegelijk kunnen zien", zei mevrouw Uchino, een van de bezoekers, bij de opening.

In de museumwinkel vlogen de yens over de toonbank. Daar bleek dat niet alleen de oude Hollandse meesters goed bekendstaan in Japan. Een van de populairste producten: een 'Meisje met de parel'-Nijntje.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden