Japan maakt werk van alchoholmisbruik
Terwijl in Nederland en veel andere West-Europese landen al jaren wordt gewaarschuwd tegen de schadelijke gevolgen van alcohol, erkent de Japanse overheid pas dit jaar de problemen die alcoholmisbruik kan opleveren. Deze week start in Japan voor het eerst een bewustwordingscampagne.
Het drinken van alcohol was tot nu toe een onlosmakelijk deel van de maatschappij in Japan. Tijdens traditionele ceremoniën bij een geboorte krijgen de gasten sake te drinken en na werktijd worden werknemers geacht te verschijnen voor de nomunicatie, een samentrekking tussen het woord 'nomu' (borrel) en communicatie. Alcohol is gezellig en leuk, is het geschetste beeld.
Dat alcoholgebruik ook tot verslaving kan leiden, erkent de overheid pas nu in de nieuwe campagne. 'Japan is tamelijk tolerant over alcohol en de meeste mensen zijn zich niet bewust van de schadelijke gevolgen die drinken kan hebben. Het is niet onze bedoeling om alcoholgebruik helemaal te veroordelen, maar wel om de mensen bewust te maken van de schadelijke consequenties', zei een woordvoerder van de Japanse versie van Postbus 51-campagnes tegen The Japan Times.
Naar schatting 1,1 miljoen Japanners waren vorig jaar alcoholverslaafd, terwijl dat tien jaar eerder nog om 800 duizend mensen ging. Nog eens 10 miljoen mensen zijn mogelijke probleemdrinkers, die dagelijks meer dan 60 gram alcohol drinken, ofwel meer dan drie flesjes bier. Slechts 40 duizend van hen zoeken feitelijk hulp.