Japan Airlines op rand van faillissement

De grootste vliegtuigmaatschappij van Azië stevent af op een bankroet. Buitenlandse maatschappijen azen op het Aziatische luchtruim.

Opnieuw verkeert de Japanse vliegtuigmaatschappij Jal in grote problemen. Het heeft inmiddels een schuld opgebouwd van 16 miljard dollar (11 miljard euro).

Dat levert de Japanse regering grote problemen op. Afgelopen zomer deed de Democratische partij een ferme belofte aan de kiezers toen ze aan de macht kwam: het bedrijfsleven moest af van de innige band met de overheid, een lang gekoesterde traditie in Japan. Vooral de Japanse vliegtuigmaatschappij Jal onderhoudt al jarenlang een nauwe relatie met de regering. Sinds 1987, toen het bedrijf geprivatiseerd werd, heeft Jal drie keer moeten aankloppen bij de overheid voor financiële steun. In zeven jaar tijd noteerde het bedrijf vijf keer een verlies.

Op de beurs werd afgelopen week druk gespeculeerd op een faillissement. Het aandeel-Jal noteerde aan de beurs van Tokio gisteren slechts 6 dollarcent. Daarmee is het aandeel in een jaar tijd met ruim 85 procent gedaald. Gisteren nam het bedrijf een noodkrediet van 1,1 miljard euro op. Begin deze maand sprong de ontwikkelingsbank van Japan, onder regie van de staat, Jal nog te hulp met een krediet van 2,2 miljard dollar waarmee de Japanse overheid eerdere beloftes verbrak om Jal op eigen benen te laten staan.

De Japanse regering lijkt dit keer echter niet te vermurwen. Dit tot grote teleurstelling van de minister van transport Seiji Maehara. Hij heeft zich lange tijd verzet tegen een faillissement van de grootste vliegtuigmaatschappij van Azië, die verantwoordelijk is voor 60 procent van het luchtverkeer in Japan. De minister van transport vreest de acht vakbonden, die een stevige positie hebben binnen de vliegtuigmaatschappij, in de wielen te rijden door een faillissement af te kondigen. Dat kan de Democratische partij van Japan veel stemmen kosten omdat het veel stemmers heeft onder vakbondsleden.

De transportminister kan zijn eenzame verzet niet meer volhouden. De hoge schuldenlast, de relatief dure vluchten en de hoge loon- en pensioenkosten, afgedwongen door de vakbonden, doen de luchtvaartmaatschappij de das om. Op dit moment ligt er een herstructureringsplan op tafel onder regie van de staat. Bronnen rond het concern zeiden gisteren tegen persbureau Reuters dat Jal dinsdag uitstel van betaling zal aanvragen, de eerste stap richting bankroet. 15.600 banen zullen verdwijnen, twintig routes worden geschrapt en het aantal dochterondernemingen gehalveerd.

Ondertussen azen vooral Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen op het vliegruim boven Azië. Delta Airlines en zijn partner SkyTeam hebben al 1 miljard dollar geboden voor Jal, om hun Aziatische activiteiten uit te breiden. American Airlines is zelfs bereid 1,4 miljard dollar op tafel te leggen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden