Jan Roëde wilde zijn eigen plan trekken, los van Cobra

Met zijn vrolijke wat naïeve stijl doet het werk van Jan Roëde aan dat van de Cobra-kunstenaars denken. Roëde (1914-2007) is ook gevraagd om zich aan te sluiten bij deze avant-gardistische groep (1948-1951) die zich liet inspireren door kindertekeningen. Maar hij wilde onafhankelijk blijven en zijn eigen plan trekken in de Haagse kunstwereld. Het werk van Cobrakunstenaars als Karel Appel die de verf in dikke lagen op het doek smeerden, vond hij ook te ruw. Roëde schilderde juist heel dun. Karakteristiek voor zijn werk zijn de composities met versimpelde mens- en dierfiguren en zijn kleurgebruik. Hij werd geïnspireerd door het 'omgekeerde kleurenperspectief' van Maurice Estève, met koele kleuren op de voorgrond en warme kleuren op de achtergrond.

Het Drents Museum in Assen wijdt tot en met 22 mei een tentoonstelling aan Roëde. Aanleiding is een omvangrijke schenking van de Jan Roëde Stichting. Behalve een groot aantal schilderijen en tekeningen kreeg het Drents Museum, dat zich onder meer richt op hedendaags realisme, ook zijn schetsboeken cadeau.

Roëde (die eigenlijk Roede heette) groeide op in Den Haag, waar hij zijn hele leven woonde en werkte, met uitzondering van enkele periodes in het buitenland. Hij begon zijn carrière als reclametekenaar, maar ging in 1941 schilderen. In die tijd raakte hij ook in de ban van het zenboeddhisme, dat hem inspireerde om heel intuïtief te werken. Zijn beste schilderijen zag hij als 'relikwieën van een verlicht moment'. Na exposities in eigen land had hij later ook succes in Zweden en Frankrijk. Omdat de Fransen moeite hadden met het uitspreken van zijn naam, werkte hij vanaf 1946 onder de naam Roëde.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden