Jamfabrikant Hero gaat Flipje uit Tiel reanimeren

Flipje, het lachende fruitmannetje, maakt een keiharde comeback. Vanaf april staat hij weer op de jampotten van de firma Hero.

Toen de Bredase firma eind vorig jaar De Betuwe-jam uit productie nam, verdween ook Flipje – oorspronkelijk het icoon van de opgekochte Betuwe-confiturefabriek – bijna uit beeld. Hij mocht alleen nog zijn gezicht laten zien op de flesjes Tova-dessertsaus van Hero. Maar het concern kreeg daar zoveel vragen over, dat het besloot het inmiddels 72-jarige jammannetje in ere te herstellen.

Over een kleine twee maanden staat hij op alle 19 jamsoorten van Hero. Daarbij verschijnt er weer een voorleesboekje, waarin Flipje doldrieste avonturen beleeft. Volgens de firma is het bejaarde fruitbaasje bij nader inzien toch heel actueel. Met zijn uit frambozen en bessen opgebouwde lijf kan hij uitdragen dat jam ofwel fruit gezond is. „Ja, er zit wel suiker in”, beaamt een woordvoerster. „Maar jam bevat nog altijd veel minder calorieën dan bijvoorbeeld hagelslag en pindakaas.”

Flipje werd in 1933 in opdracht van jamfabrikant De Betuwe bedacht door een Amsterdams reclamebureau. De Betuwe wilde zich zo onderscheiden van andere jamfabrikanten in de Betuwe. Na de Tweede Wereldoorlog werd Flipje een echte gadget. Tot 1954 verschenen 48 getekende verhalen over het reclamefiguurtje en zijn vriendjes Bert Big en Jasper Aap. Voor de boekjes moesten de zegeltjes van de jampotjes worden gespaard. Verder verschenen er onder andere sleutelhangers en Flipje-spelletjes. Flipje heeft een museum en standbeeld in Tiel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden