Jakarta zit groei eigen luchtvaart in de weg

Veiligheid verbetert terwijl infrastructuur nog uit jaren zeventig stamt

Plots kwam vorige maand het bericht dat de luchthaven van Jakarta voortaan het maximum aantal vliegbewegingen per uur inperkt tot 62, in plaats van de huidige limiet van 72 landingen en starts. Een veiligheidsmaatregel, verklaarde het ministerie van transport. Iedereen met een beetje verstand van luchtvaart krabde zich achter zijn oor: betekende dit dat er volgens de Indonesische overheid tot nu toe onveilig werd gevlogen?

Deze anekdote is maar één voorbeeld van de soms chaotisch opererende overheid waarmee de snelgroeiende Indonesische luchtvaartsector te kampen heeft. Terwijl luchtvaartmaatschappijen als Lion Air, Garuda Indonesia en Air Asia mega-orders plaatsen bij Boeing en Airbus om de passagiersgroei aan te kunnen, zitten regelgeving en gebrekkige infrastructuur de groei in de weg, stelt luchtvaartexpert Gerry Soejatman. "De Indonesische luchtvaartsector staat in feite nog in de jaren 60 of 70 van de vorige eeuw, als het om regulering en fysieke infrastructuur gaat."

De Indonesische luchtvaart heeft een slechte reputatie. Van 2007 tot 2009 stonden alle Indonesische maatschappijen op de zwarte lijst van de EU. Na een verbetertraject kregen nationale trots Garuda Indonesia en enkele andere maatschappijen weer groen licht, maar nog altijd komen er relatief veel crashes voor. Desondanks is luchtvaartanalist Soejatman voorzichtig optimistisch: "Er is verbetering op veiligheidsvlak, maar kunnen we de opwaartse trend vasthouden?"

Soejatman: "De regels zijn er, die worden grotendeels overgenomen uit Amerika. Maar er is een tekort aan veiligheidsinspecteurs, er zijn er zeker 200 extra nodig", stelt hij. "Als het om veiligheid gaat, kunnen luchtvaartmaatschappijen zich nu beter zelf reguleren dan het door de overheid te laten doen."

Vast staat dat de Indonesische luchtvaart snel zal groeien. In deze enorme archipel, waar de koopkracht stijgt, kiezen steeds meer Indonesiërs liever voor een budgetvlucht in plaats van een soms dagenlange reis per boot, bus of trein.

Het wereldwijde samenwerkingsorgaan van luchtvaartmaatschappijen Iata, becijferde dit voorjaar dat de komende twintig jaar het totale passagiersvolume in Indonesië zal stijgen naar 270 miljoen. Dat zijn drie keer zoveel passagiers als de luchtvaartmaatschappijen momenteel vervoeren.

Het is moeilijk voorstelbaar dat de vliegvelden die vraag kunnen verwerken. Indonesië's grootste luchthaven, Soekarno-Hatta bij Jakarta, loopt tegen zijn limiet. Extra landingsbanen en een efficiëntere inrichting van de terminalgebouwen zijn onontkoombaar, stelt de Iata.

Soejatman is het daarmee eens: "Bali, Surabaya, Makassar: al die vliegvelden zijn compleet verstopt. Jakarta bereikt het verzadigingspunt de komende vijf jaar." Alleen de grote Sumatraanse stad Medan, dat enkele jaren geleden een nieuw vliegveld kreeg buiten de stad, heeft ruimte om te groeien. "Als er niet snel iets gebeurt aan de infrastructuur, kunnen we de groei niet aan", aldus Soejatman. "Gebrekkige planning hindert de groei."

De beperkte capaciteit is voor Iata reden de regering op te roepen in actie te komen en met de sector een 'masterplan' op te stellen, om een veilige groei van de luchtvaartsector te garanderen.

Als zo'n plan er al komt, blijft het maar de vraag of de regering wil bijdragen door te investeren in vliegvelden, denkt Gerry Soejatman. "Ik krijg het idee dat president Jokowi wil dat investeringen in luchtvaartinfrastructuur vooral gedragen worden door de private sector."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden