Jaar met veel diepgang op het witte doek

Wat vinden de filmrecensenten van Trouw de beste films van het afgelopen jaar? Een terugblik.

1. Amour
Michael Haneke's onverbiddelijke, ultra-beheerste 'Amour' toch bovenaan, omdat het de enige film was die mij niet alleen scherper liet kijken, horen, denken en voelen maar zelfs ruiken: het parket, het velours, het appartement, de ziekenkamer, de dood.

2. Meek's Cutoff
Kelly Reichardt maakte een fantastische 'slow' western; onderweg over de lege prairie in Oregon levert geen gevecht met Indianen op maar wel met harde wind en saaie karweitjes: pannen wassen, takjes zoeken, truitjes breien.

3. Wuthering Heights
Oké, James Howson trad met zijn wat houterige Heathcliff niet echt in de voetsporen van Laurence Olivier, maar dit werk van Andrea Arnold is wel een authentiek aardse Wuthering Heights die, net als de roman, diep wegzinkt in de grimmige, modderige moors.

4. De regels van Matthijs
De beste Nederlandse film van 2012 was een documentaire van Marc Schmidt; een belangrijke, persoonlijke, vernieuwende, herkenbare en erg aangrijpende film over de onmacht rondom Matthijs, Asperger-patiënt.

5. Beyond the Hills
Horror die steunt op het zeer menselijke verlangen om te overleven en je verbonden te voelen.

De Roemeense regisseur Cristian Mungiu betoont zich weer een wonder van helderheid in zijn tekening van moderne personages die beheerst worden door angst en onzekerheid.

6. Moonrise Kingdom
Wes Anderson laat ons even weer elf zijn dankzij dit droogkomische stripverhaal dat iets universeel herkenbaars raakt, ergens bij het vocht opzuigen uit kiezelstenen, die veel te hoge boomhut, en een vertederend dansje op het strand.

7. De rouille et d'os
Prachtig melodrama van Jacques Audiard dat steunt op het gezicht van Marion Cotillard: stuurs, kwetsbaar en sterk als de vrouw zonder benen die zich schoorvoetend overgeeft aan worstelaar Schoenaerts; man van weinig woorden maar met lijf genoeg voor twee.

8. Anna Karenina
Een Sissi voor de 21ste eeuw, deze meeslepende verfilming door Joe Wright van Anna Karenina, een spektakelstuk dat steunt op de pracht en praal van kroonluchters en ruisende japonnen, maar dat toch ook ontroert en inspireert.

9. Footnote
De tragedie van het leven is dat ouders meer van hun kinderen houden dan kinderen van hun ouders, schreef E.M. Forster ooit. Het superieure 'Footnote' van Joseph Cedar, over twee rivaliserende Talmoed-geleerden, vader en zoon, zet die wijsheid fraai op zijn kop.

10. Freaky Furniture
Dit regiedebuut van Lena Dunham als sluitstuk, want de film komt uit 2010 maar ik zag hem dit jaar pas op import-dvd, na Dunhams doorbraak met de door haar geschreven HBO-serie 'Girls'. Haar debuutfilm 'Freaky Furniture' is al even ijzersterk: eerlijk, origineel en erg grappig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden