Italianen boos om tv-optreden Schettino

Kapitein Costa Concordia: Geen spijt Zender zou voor interview betaald hebben

In Italië is gisteren kwaad gereageerd op het tv-interview met Francesco Schettino dat dinsdagavond is uitgezonden. Voor het exclusieve interview, dat kon plaatsvinden omdat de kapitein van de verongelukte Costa Concordia geen huisarrest meer heeft, zou het tv-station zo'n 57.000 euro hebben betaald. Tijdens de uitzending zei Schettino 'sorry', maar hij zei ook niet zelf aan het roer te hebben gestaan toen het cruiseschip tegen een rots voer, en geen spijt te hebben van zijn handelingen.

De voorzitter van een consumentenbond is verontwaardigd: "Schettino verdient het niet om een ster te worden, die meer krijgt dan de schadevergoeding van 14.000 euro die veel passagiers hebben gekregen." En de bekende blogster Selvaggia Lucarelli schrijft: "Het idee dat het tv-programma een reddingsboot van 57.000 euro heeft laten zakken voor Francesco Schettino, die ervoor zorgde dat 34 mensen als ratten verdronken terwijl hij met z'n kont droog op de wal stond, verontwaardigt mij diep." Op verschillende sociale media werden de Italianen dinsdag opgeroepen om niet naar 'captain coward' te gaan kijken.

Het was de eerste keer dat Francesco Schettino (51) uitgebreid en op tv over de scheepsramp van 13 januari praatte. De Costa Concordia, met 4200 passagiers aan boord, voer 's avonds te dicht langs het Toscaanse eilandje Giglio. Het schip maakte water en kapseisde; 32 mensen werden dood teruggevonden. Van twee passagiers zijn de lichamen nog altijd niet gevonden. Schettino brengt zijn tijd nu thuis door, aan de kust bij Napels. Hij zag er niet gekweld of beproefd uit; zijn buik en gezicht zijn vol, maar hij heeft wel een tic aan zijn rechteroog.

Tijdens het interview leek Schettino zijn aandeel in de ramp te willen bagatelliseren. Hij beweerde op het moment dat het schip tegen de rots voer, niet op de brug te zijn geweest. Hij was afgeleid door een telefoongesprek. De kapitein bood zijn excuses aan voor het 'banale ongeluk', maar had het ook over 'een misverstand in de communicatie tussen verschillende mensen'. "Het was alsof alle hoofden en instrumenten een black-out hadden."

Schettino meent levens te hebben gered door de watermakende Costa Concordia kundig naar ondiep water te hebben gemanoeuvreerd. "Mijn condoleances gaan naar de mensen die er niet meer zijn. Er is veel schade geleden, ook door de kapitein, die tevens slachtoffer was."

Terwijl bij Giglio is begonnen met het weghalen van de rotsen waartussen het wrak ligt ingeklemd, zodat het kan worden weggesleept, bereidt het Openbaar Ministerie in Grosseto de rechtszaak tegen de kapitein en een paar van zijn collega's voor. De aanklachten tegen Schettino worden waarschijnlijk dood door schuld, het voortijdig verlaten van het schip en het veroorzaken van de ramp.

Uit de gegevens van de zwarte doos zou blijken dat de kapitein zes minuten vóór de klap op de rots de automatische piloot heeft uitgeschakeld en koers heeft gezet naar Giglio, om een gepensioneerde kapitein daar een 'scheepsgroet' te brengen. De hoofdprocureur van Grosseto, Francesco Verusio, zei over het interview: "Ook Schettino kent de rapporten, getuigenverklaringen en opnames van wat er op de brug is gebeurd. Hij is een ongelooflijke leugenaar."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden