Italiaans protest tegen hsl door Alpen

Parijs, Rome en Brussel zijn enthousiast over een hogesnelheidslijn door de Alpen. Maar de bewoners van de Italiaanse Susa-vallei willen haar niet.

door Pauline Valkenet

Duizenden demonstranten hebben gisteren in de Susa-vallei urenlang wegen en spoorlijnen geblokkeerd. Ze protesteerden daarmee tegen de komst van de hogesnelheidstrein, die Turijn met het Franse Lyon moet verbinden. Het was de tweede opeenvolgende dag dat het verkeer in de besneeuwde Alpenvallei, zo'n vijftig kilometer ten westen van Turijn, geen kant op kon. De bewoners vrezen dat de nieuwe spoorlijn het milieu zal aantasten en hun vallei zal verpesten.

Al ruim een maand zijn er protestacties. De bulldozers, die al lang met de graafwerkzaamheden hadden moeten beginnen, zijn tegengehouden. De middenstand heeft gestaakt en af en toe is het tot schermutselingen met de politie gekomen. Dinsdagnacht konden de graafmachines, onder bewaking van de mobiele eenheid, voor het eerst aan de slag.

Terwijl de lokale bewoners niets van de hogesnelheidstrein willen weten zijn de bestuurders in Rome en Brussel juist enthousiast. De reistijd tussen Lyon en Turijn wordt verkort van ruim vier uur naar krap twee uur. Het traject is onderdeel van een lange spoorlijn die het westen met het oosten van Europa verbindt. Deze 'vijfde corridor' begint in Lissabon en loopt via Barcelona, Lyon, Turijn, Triëst en Boedapest naar Kiev. Het stuk tussen Lyon en Turijn moet in 2015 klaar zijn en is begroot op 13,5 miljard euro.

De hogesnelheidstrein, die in het Italiaans TAV heet (Treno ad Alta Velocità), is vooral bedoeld om het milieu te ontzien. De nieuwe lijn schept ruimte voor meer goederenvervoer over het spoor door de Alpen. Duizenden vrachtauto's die nu nog elke dag door de smalle valleien en de Fréjus-tunnel donderen worden daardoor overbodig.

Maar daar hebben de actievoerders geen boodschap aan. Zij willen niet tien jaar lang in een bouwput vol stof en herrie leven. Bovendien baart de aanleg van twee nieuwe tunnels hen zorgen. De langste daarvan wordt 53 kilometer. Bij de graafwerkzaamheden zouden wel eens gevaarlijke stoffen als asbest en uranium vrij kunnen komen. De bewoners wijzen op statistieken waaruit blijkt dat het aantal gevallen van kanker in de regio sterk is gestegen na de aanleg van de 14 kilometer lange Fréjus-tunnel.

Volgens een groot aantal (linkse) burgemeesters en een deel van de milieubeweging is de hogesnelheidstrein te veel van het goede. “Deze vallei barst al van de infrastructuur“, zegt de voorzitster van een regionale milieubeweging. “Er is een snelweg, een spoorlijn, twee provinciale wegen en er is een rivier die regelmatig overstroomt.“

De TAV zou simpelweg overbodig zijn. “Met een miljard euro kunnen de bestaande spoorlijnen verbeterd worden, waardoor er twee keer zoveel vracht overheen kan“, meent een senator van de Groenen.

De Italiaanse minister van transport is het daar niet mee eens. Hij zegt dat de aanleg van de TAV hoe dan ook doorgaat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden