Islamitische school verdwijnt, de behoefte eraan niet

Hanne Obbink

amsterdam – Het Islamitisch College Amsterdam mag dan verdwijnen, de behoefte aan scholen als deze blijft onverminderd. Dat zeggen insiders op het gebied van onderwijs en islam. Het Islamitisch College Amsterdam is bezig met de laatste weken van zijn bestaan. De school moet dicht omdat ze te weinig leerlingen trekt. Daardoor blijft er in Nederland nog één islamitische middelbare school over, het Ibn Ghaldoun in Rotterdam.

In het basisonderwijs lukt het beter om islamitische scholen in stand te houden. Er zijn nu 43 van die basisscholen, met ruim 9300 leerlingen. Maar het leeuwedeel van hen moet straks naar een niet-islamitische middelbare school. De twee islamitische middelbare scholen trekken samen slechts 1100 leerlingen. Een poging een derde te stichten, in Den Haag, strandde drie jaar geleden bij de Raad van State: de school zou te weinig leerlingen trekken.

Toch hebben moslimouders behoefte aan een islamitische school voor hun opgroeiende kind, zeggen betrokkenen. Maar in het voortgezet onderwijs is het nu eenmaal ingewikkelder om een school op te zetten dan in het basisonderwijs, zegt Zeki Arslan van Forum, instituut voor multiculturele vraagstukken.

„Je hebt met meerdere schoolsoorten te maken en zeer uiteenlopende leerlingen. De vereiste kennis is er in islamitische kringen nog niet, zowel onderwijskundig als bestuurlijk”, zegt Arslan. „Daarnaast heeft zo’n school goede leraren nodig, en zeker in de grote steden zijn die schaars.”

Ook het verwachte aantal leerlingen is een struikelblok. Een vmbo-afdeling kan met 160 leerlingen van start, maar voor havo en vwo ligt dat minimum veel hoger, en voor een hele scholengemeenschap moeten die aantallen nog eens opgeteld worden. Het minimumaantal voor een basisschool – vaak rond de 300 – ligt duidelijk lager.

Het Islamitisch College had deze hindernis genomen en het staat midden in Slotervaart, een wijk met veel allochtonen. Waarom lukte het uiteindelijk ook daar dan niet? „Als hun kind naar vmbo, havo of vwo gaat, maken ouders een andere afweging dan als hun kind vier is”, stelt Iliass Elhadioui, socioloog aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit. „Het islamitisch onderwijs heeft een negatief imago. Ouders kiezen dan eerder voor professionaliteit en kwaliteit dan voor een school met hun eigen normen en waarden.”

Ook de islamitische basisscholen bestaan nog niet lang en ook die ontwikkelen zich nog steeds ’met vallen en opstaan’, voegt pedagoog Abdel Boulal daaraan toe. „En op dat basisonderwijs moeten islamitische middelbare scholen voortbouwen.”

Is het dus een kwestie van tijd dat er in het voortgezet onderwijs meer islamitische scholen tot bloei komen? Het zou Arslan niet verbazen – ondanks de sluiting van het Islamitisch College. „Dit soort tegenvallers hoort erbij. Geef het de tijd.”

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden