’Islam is gekaapt door terroristen’

Prediker Haitham Al-Haddad (l) wordt na zijn toespraak bedankt. "Het leven is een test. Wie onderwerpt zich wel en wie niet?" (Trouw) Beeld Herman Wouters

Op het Nationaal Islamcongres in Amsterdam discussieerden moslims over hun geloof.

„Religie begint als de preek voorbij is”, zegt professor Bülent Senay, directeur van de Nederlandse afdeling van Diyanet, het Turkse ministerie van godsdienstzaken. Hij is een van de sprekers op het Nationaal Islamcongres in de Apollohal in Amsterdam, dit weekeinde.

„De islam is gekidnapt door terroristen en islamofoben”, zegt hij, terwijl hij de volgens hem echte islam beschrijft als een ruimdenkende godsdienst die is ontstaan in een gevarieerde, stedelijke omgeving en daarom geschikt is voor een multiculturele samenleving. Hij vertelt over de overlevering waarin de profeet Mohammed de begrafenis van zijn joodse buurman bijwoont. „Hij was toch ook een mens?”, zegt hij tegen critici.

Senays ideaal is overigens niet een multi- maar een interculturele samenleving, waarin de verschillende groepen zich ook met elkaar bemoeien. Op dit congres is daar een begin van te zien, althans voor wat moslims betreft. De etnische scheidslijnen zijn in de Apollohal doorbroken. Er zijn weinig opvallende kluitjes Marokkanen, Turken, Afrikanen, Surinamers of anderen, het geheel lijkt zich redelijk te mengen.

Het congres mag nationaal heten, het heeft wel een beperking, want er zijn alleen soennitische sprekers. De sjiitische islam, de mystieke soefi’s en de alevieten ontbreken, hoewel die toch een aanzienlijk percentage van de moslimgemeenschap in Nederland vormen.

Het publiek, onder wie nogal wat bekeerlingen, is merendeels jong – twintigers en dertigers – veel vrouwen, soms met nikab, meestal met hoofddoek maar ook wel blootshoofds. De opkomst: een goede duizend.

Niet alle sprekers zijn van hetzelfde niveau. Van de in Londen wonende Saoedische prediker Haitham Al-Haddad kunnen de bezoekers vernemen hoe je schijnbare ongerijmdheden in de islam kunt oplossen. Hij timmert zijn cirkelredenering hermetisch dicht. Juist op het moment dat hij zegt dat islam ’de totale onderwerping aan God’ betekent, loopt er een vrouw met nikab door het gangpad. Haitham: „Wat is het doel van de schepping? Het leven is een test. Wie onderwerpt zich wel en wie niet?” Als voorbeeld geeft hij het huwelijk van Mohammed met de 9-jarige Aisha. Wie dat huwelijk gehoorzaam aanvaardt, hoewel het tegen het eigen gevoel en verstand ingaat, is geslaagd voor de test en gaat naar de hemel.

De behoudende salafi-richting is ook met andere sprekers goed vertegenwoordigd. Ze maken zich zorgen over de radicalisering van hun jeugd. Hun dubbele probleem: hoe die jongeren tot rede te brengen en tegelijk de wantrouwige buitenwereld duidelijk te maken dat ze niet hetzelfde denken als die jongeren.

Sjeik Abu Ameenah Bilal Philips zegt goudeerlijk dat dialoog hetzelfde is als prediking. Via dialoog moet een moslim ongelovigen bekend maken met zijn geloof. Soms hebben ook slechte moslims een preek nodig. Vraag aan Bilal Philips: „Is het dan niet tijd om, bijvoorbeeld in deze zaal, een preek te houden tegen Bin Laden?” Antwoord: „Kun jij mij vertellen waar hij is? Vraag niet het onmogelijke.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden