Islam is en blijft strijdig met Nederlandse cultuur

De hartstocht waarmee de VVD tegen islamitische scholen strijdt, riekt volgens Henk Strietman van de pc-Besturenraad naar seculier fundamentalisme. Daarmee onderschat hij echter de kloof tussen islamitische en westerse waarden.

De Nederlandse samenleving beleeft de omgekeerde wereld in vergelijking met de landen waar onze migranten vandaan komen. Dat blijkt weer eens uit diverse uitzendingen van actualiteitenprogramma's op televisie van de laatste weken, tot gisteravond aan toe.

In die landen bestaat de neiging om hoofddoeken af te zweren in het kader van de vrouwenemancipatie. In ons land geldt het omgekeerde verschijnsel. Juist ter accentuering van hun minderheidspositie als moslima's eisen deze dames en meisjes het recht op om hun hoofddoek te dragen. Er is dus iets bijzonders aan de hand. Ook de eis van studenten aan de Hogeschool van Amsterdam dat er een aparte islamitische gebedsruimte moet worden ingericht, grenst aan het ongeloofwaardige. Elke docent zou onmiddellijk argwanend reageren: een ideaal excuus om zich uit de klas te mogen terugtrekken! Gelijkheid van levensovertuiging betekent in een dergelijke situatie dat er een gemeenschappelijke bezinningsruimte voor alle levensovertuigingen komt voor in de pauzes.

De centrale vraag is hoe de gevestigde orde omgaat met nieuwe minderheden die langzaam maar zeker dezelfde rechten opeisen. Aangezien we verschijnselen meemaken die terug zijn te voeren op de botsing van verschillende culturen (westerse -gelijkwaardigheid tussen man en vrouw- versus niet-westerse -de eenheid tussen kerk en staat), is het minderhedenbeleid uit de tweede helft van de twintigste eeuw achterhaald te noemen. Dit was geënt op integratie met behoud van eigen cultuur. Inmiddels weten we beter: die eigen migrantencultuur -met alle varianten die mogelijk zijn- is en blijft strijdig met onze Nederlandse cultuur. Zonder nu direct op assimilatie uit te komen, moet er dus een eigentijdse oplossing gezocht worden, waarbij de Nederlandse waarden en normen dominant en bepalend zijn. Moslims mogen hun godsdienst blijven aanhangen, maar zij mogen zich in geen enkel opzicht strijdig gedragen met de Nederlandse wet- en regelgeving. Zaken als eerwraak en onderdanig gedrag van vrouwen zijn uit den boze. Hoofddoekjes in school- en gerechtsgebouwen horen eveneens verboden te worden, omdat het dragen van petjes door Nederlandse jongeren in de klas ook niet mag.

Strietman vraagt: ,,Het aanhangen van een ander geloof maakt ze toch niet blijvend verdacht?'' Niemand beweert dat moslims verdacht zijn. Alleen worden er door migrantjongeren hinderlijke religieuze eisen gesteld en provocatieve gedragingen geuit -Marokkaantjes in Amsterdam- die niet getuigen van geïntegreerd gedrag. Wie werkelijk geïntegreerd is, zou bijvoorbeeld kiezen voor alléén een Nederlands paspoort. Maar zolang er nog zoveel schotelantennes op balkons en daken zijn gemonteerd, die zijn afgestemd op de landen van herkomst, houdt dat het integratieproces op. Het wordt tijd dat moslim-migranten een echte keuze maken in plaats van stennis te maken op straat en school.

De VVD maakt geen jacht op het eigen gelijk. Bovenstaande argumenten zijn nog niet over de hele linie doordacht en uitgewerkt. Het bijzonder onderwijs is ook niet in het geding. Maar het mag niet misbruikt worden om de oude moslimcultuur en bijkomende gedragspatronen van generatie op generatie te blijven doorgeven. En dat risico bestaat bij aparte islamitische scholen. De VVD laat zich niet verleiden tot een seculier fundamentalisme. Wie dat denkt, heeft van de lopende discussie nog niets begrepen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden