Is ze uitgegleden of geduwd?

Debuut Aldén is een aardige Noort

In hun pogingen om thrillerdebuten aan te prijzen beloven uitgevers op de achterflap nogal eens zaken als 'een kruising tussen Stieg Larsson en Agatha Christie'. Altijd wantrouwen, is het devies, bij zo'n kruising is vaak veel van beide 'ouders' teloorgegaan. Maar de aanprijzing 'voor de lezers van Camilla Läckberg en Saskia Noort' blijkt juist een treffende beschrijving van het Zweedse debuut 'De achtste doodzonde' van journaliste Rebecka Aldén.

Hoofdpersoon Nora Lindqvist is zo'n schrijfster die vroeg de kinderen naar school brengt en zich dan thuis over haar volgende boek buigt, net als Erica Falk wier schepper Läckberg al kan bogen op een aardige boekenserie en succesvolle verfilmingen.

Anders dan haar fictieve collega moet Nora niet gaan wroeten in andermans leven, maar in haar eigen verleden. Na een val in het trappenhuis leed ze tijdelijk aan geheugenverlies, en de vraag of ze nou was uitgegleden of geduwd moet nog worden beantwoord.

En dan is er de nieuwe overbuurvrouw, die zich al snel een plek in het gezin van Nora weet te verwerven. Die de kinderen spontaan van de opvang haalt, en het wel erg goed kan vinden met Frank, de man van onze hoofdpersoon. Tijdens ogenschijnlijk gezellige dinertjes met alle stellen uit de straat is er al snel van alles gaande tussen de stellen. Dat maakt Nora uiterst onzeker. Ziehier: een scenario à la Saskia Noorts 'Nieuwe Buren'.

Met dit Nederlandse thrillerkanon heeft Aldén gemeen dat ze het lang spannend weet te houden. Wie is de echte schurk?

In haar debuut weet Aldén weg te blijven van de clichés die het werk van veel van haar Nederlandse collega's ontsieren. Aardig detail in 'De achtste doodzonde': Nora is succesvol met het schrijven van zelfhulpboeken, terwijl ze zelf langzaam afglijdt.

De ontknoping van het verhaal heeft een mooie draai, maar de scène waarin het gebeurt is houterig beschreven. Zo dringt de spanning die lang in de lucht hangt uiteindelijk niet het verhaal in. Op dat punt gaat de vergelijking met landgenote Läckberg dan weer de mist in.

Onderweg is er een heel aardige scène waarin een gestreste Nora zich onder tijdsdruk laat verleiden tot plagiaat. Helaas is dat niet meer dan een zijspoortje. Maar voor de liefhebbers van een ladythriller blijft er genoeg te genieten.

Rebecka Aldén: De achtste doodzonde Vert. Janny Middelbeek. Cargo; 280 blz. euro 19,99

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden