Is het fietsmotortje een tikkende tijdbom?

motortjes | Mechanische doping wil maar geen rel worden, in weerwil van alle recente verdachtmakingen en insinuaties.

Het zou een bom onder de wielersport worden, beloofde Istvan Varjas, de zelfverklaarde bedenker van het fietsmotortje. Het prestigieuze Amerikaanse onderzoeksprogramma van CBS '60 Minutes' wijdde er een uitzending aan, schermend met onthullingen die verder gaan dan de 'steroïden en bloedpreparaten in de aderen van de coureurs'. Voormalig Tourwinnaar Greg LeMond kon openbaren dat renners nog steeds motortjes in hun raceframe verstoppen. In de Tour de France van 2015 reden liefst twaalf professionele coureurs met een motortje rond, wist de oud-directeur van het Franse dopingagentschap.


In zijn fietsenzaak in Boedapest verkoopt ondernemer-uitvinder Varjas niet alleen raceframes, strak zittende lycrabroeken en kleurige bandana's voor kalende mannen. Wie dik 18.000 euro neertelt, krijgt van de Hongaar een afgemonteerde racefiets waarmee L'Alpe d'Huez opfietsen kinderspel wordt. Inclusief een lithiumbatterij in de zadelbuis en een motor die de trapas in gang zet.


"Weet u of professionele wielrenners zulke fietsen ook gebruiken tijdens wedstrijden?", vroeg de interviewer van CBS in de winkel van Varjas. Na enig aandringen antwoordde die: "Ze gebruiken het, ja."


Op zijn mond gevallen is drievoudig Tourwinnaar Greg LeMond zelden als het gaat om malversaties in zijn geliefkoosde sport. De Amerikaan staat te boek als een uitgesproken tegenstander van dopingsjoemelaars als Lance Armstrong. Ook hij claimt dat motortjes nog steeds gebruikt worden in de wielersport. "Er zitten altijd rotte appelen tussen (...) er is veel geld mee gemoeid." LeMonds vrouw zou samen met Varjas en de Franse politie in de Tour van 2015 naar motortjes hebben gespeurd. De UCI, de internationale wielerunie, zou hen om vage redenen teruggefloten hebben, beweerde LeMond tegen CBS. De fietsen van het Britse Sky, het team van Chris Froome, bleken destijds 800 gram meer te wegen. Volgens LeMond hadden toen bij de UCI de alarmbellen moeten afgaan.


Jean-Pierre Vardy, twintig jaar lang hoofdspeurder van het Franse anti-dopingagentschap AFLD, twijfelt geen seconde aan zijn eigen oordeel: "Er zijn renners die de afgelopen jaren in de Tour de kluit belazerden." Vardy, die door CBS als expert wordt opgevoerd, vernam steeds vaker geruchten van ploegleiders en renners uit het peloton. Op basis van deze bronnen kwam hij tot twaalf renners die in 2015 mechanische doping gebruikten. Namen blijven in zijn verhaal achterwege.


Die van twee anderen duiken wel op. De eerste is Armstrong, in 2013 van zijn zeven Tourtitels gestript na diens dopingbekentenis. De Franse krant Le Monde bracht hem onlangs in verband met motortjes. Volgens Varjas zijn dergelijke hulpmiddelen al sinds 1999 in omloop. Toevallig ook het jaar van Armstrongs eerste Tourzege. Diens trainer en dopingarts Michele Ferrari zou nog steeds gemotoriseerde fietsen kopen bij de Hongaar. Ferrari en Armstrong doen de beschuldigingen af als lariekoek.


"Ik vertrouw niemand meer die de Tour de France wint", zei LeMond bij CBS. Maar tussen die uitzending eind januari en nu bleef het doodstil. De feiten vertellen dan ook een ander verhaal. Tot op heden is slechts één coureur betrapt op het gebruik van mechanische doping: Femke Van den Driessche. De Belgische veldrijdster werd voor zes maanden geschorst en kreeg een boete van 20.000 Zwitserse franken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden