Is Droog opgedroogd? Er verschijnen geen echte spraakmakende producten meer.

Droog Design, het platform dat het Nederlandse design internationaal op de kaart zette, bestaat elf jaar. Morgen opent de overzichtstentoonstelling Simply Droog 10+1 years in het Gemeentemuseum Den Haag, als onderdeel van een wereldtournee. Het afgelopen weekeinde opende de nieuwe Amsterdamse thuisbasis officieel de deuren, achter een historische gevel uit 1641 in de Staalstraat.

Droog Design staat ondanks deze positieve berichten de laatste tijd bloot aan kritiek uit de vakwereld. Droog zou te dogmatisch zijn, te belerend en vooral te conceptueel. En ook zouden er geen echte spraakmakende producten het licht meer zien, droog zou opgedroogd zijn, achterhaald. We zouden behoefte hebben aan meer maatschappelijk georiënteerd design, in plaats van aan elitaire producten.

Renny Ramakers, samen met Gijs Bakker directeur van Droog Design, zit strijdbaar klaar. ,,We bewaken onze kwaliteit. Conceptualiteit vinden wij heel belangrijk. Ik begrijp het niet zo goed, die kritiek. Er zijn zoveel producten die gewoon gebruiksvoorwerpen zijn. Waarom kan het een niet naast het ander bestaan? Er moet ook poëzie zijn. Onze producten geven juist inspiratie. Als je bij Ikea gaat kijken, zie je veel aftreksels van wat een paar jaar daarvoor in Milaan getoond werd bij de grote designfirma's. Goeie ideeën vinden uiteindelijk hun weg wel naar massaproducten.”

Maar is Droog Design dan toch niet wat elitair? Ramakers: ,,Absoluut niet. Het gaat bij ons juist om de human touch, om vertrouwdheid, herinnering, interactie, gebrek aan stijl, imperfectie en meer. Droog is heel menselijk en trekt mensen buiten de elite juist aan. Chris Dercron, directeur van Haus der Kunst in München, waar Simply Droog dit voorjaar te zien was, liet ons de beoordeling van het grote publiek weten. Dat was emotioneel geroerd, omdat opeens het besef doordrong dat design ook dit kan zijn. Zo'n beoordeling is voor ons heel belangrijk. Niet alles is gladjes afgewerkt, de gebruiker kan zijn eigen persoonlijkheid eraan toevoegen. Het is alleen te duur voor die mensen en dat is wel een probleem, maar dat is iets anders dan elitair.”

Droog Design is al enige tijd bezig om de productiemogelijkheden te verbeteren. De eerste jaren werden productie en distributie, zonder veel succes, uitbesteed. Daarom is nu Droog B.V. opgericht, dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, productie en distributie, naast de stichting Droog Design die producten in de collectie opneemt en expe-rimentele projecten, tentoonstellingen en opdrachten doet. Ramakers: ,,De oprichting van Droog B.V. is geen antwoord op de kritiek. Dit wilden we altijd al. Nu kunnen we via Droog BV de productie in eigen hand houden. Droog BV is op zoek naar mogelijkheden in andere landen, zoals China en Roemenië, maar dat kost tijd. Een van onze nieuwste producten bijvoorbeeld, de tafels 'Slow' van Rianne Makkink en Herman Verkerk, komen net terug uit Roemenië. Er moet nog iets aan verbeterd worden maar dat komt wel goed. Het zijn tafels met een verschillend blad, zoals vilt, waxine en een snijplank, gecombineerd met een werkstellage om iets snel aan klaar te maken. Ook in functioneel opzicht een prachtig product.”

Het pand in de Staalstraat, dat al zo'n drie maanden voor het publiek open is, moet een centrum worden voor verkoop, informatie en debat. Ramakers:

,,Gemiddeld hebben we zo'n 1000 bezoekers per week. Klokslag 12 uur, als de deur opengaat stromen er mensen binnen. Ze kopen kleine dingetjes maar ze komen ook voor de bibliotheek, waar tijdschriften, boeken en video's bekeken kunnen worden. Verder gaan we hier events organiseren, zoals deze week een maaltijd voor 50 gasten, verzorgd door Marcel Wanders, Jurgen Bey en Richard Hutten - drie ontwerpers van het eerste uur.”

Droog Design werkte samen met opdrachtgevers als Mandari-W Duck, Levi's, Mori Building Tokio, British Airways Heathrow Airport, en Lille Culturele hoofdstad. Sinds 11 september was de belangstelling wat ingezakt, maar inmiddels zijn er weer besprekingen gaande met nieuwe opdrachtgevers uit Duitsland, Italië en Nederland. Daarnaast wordt de collectie steeds uitgebreid tot nu 184 ontwerpen.

Renny Ramakers: ,,Een van onze nieuwste producten zijn de horloges van Itay Noi. Het idee is dat oude horloges blijven stilstaan op de tijd waarop ze kapotgaan. Noi maakt nieuwe horloges met een foto van het vorige horloge op de wijzerplaat. Het horloge is dus feitelijk twee maal aanwezig. Het is heel poëtisch, het gaat over tijd.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden