Is dit 'PowNews' of is dit 'EO-News'?

Hoe vaak moeten we nog doorstaan dat een cameraploeg aanbelt bij een Joodse man met het voorstel: zet je keppeltje op en wandel. En dat uiteraard bij voorkeur in een wijk met heel veel bontkraag-Marokkanen. De EO probeerde het beproefde Hilversumse recept maar weer eens uit. Succes gegarandeerd.

"Hé, kankerjood", klonk het al snel. Even later sneed een scooter-Marokkaan lokjood Fabrice de pas af. Allemaal vreselijk natuurlijk, maar wat moet de kijker ermee? '3Onderzoekt' heet het programma, maar wat werd er eigenlijk onderzocht? Helemaal niets.

Het uitdagende wandelingetje door de Schilderswijk was het debuut van Danny Ghosen bij de EO. De jonge verslaggever werkte tot nu toe bij 'PowNews', waar hij enige naam maakte toen hij op zoek naar foutparkerende diplomaten het ziekenhuis werd ingemept door 'gorilla's' van de Angolese ambassade. In De Telegraaf vertelde Ghosen, een overtuigde christen, dat hij zijn 'pittige werkwijze' bij de EO niet zou veranderen. "Ik heb alleen de roze microfoon ingeruild voor een witte. Danny doet gewoon z'n ding."

Inderdaad. Zonder enige research mensen provoceren en hopen op spektakel - hét patent van 'PowNews' - is nu één op één gekopieerd door de EO. In 'DWDD' merkte Matthijs van Nieuwkerk terecht op dat alleen al de aanwezigheid van de camera ophitsend kan werken. "Ben je je daar bewust van?", vroeg hij Ghosen. En: "Kijk ik naar de echte werkelijkheid of de werkelijkheid die door de camera wordt gegenereerd?" Een vraag die je over élk tv-programma kunt stellen, maar daar gaat het nu even niet om.

Ghosen was het niet met zijn gastheer eens. "Ook zonder camera wordt Fabrice uitgescholden." Zou het? In '3Onderzoekt' werd die stelling niet erg aannemelijk gemaakt. De Joodse activist Ronny Naftaniel, die Ghosen bij toeval tegen het lijf liep, zei: "Er is in de Schilderswijk geen sprake van geweld tegen Joden. Waarom heeft Fabrice de hele dag zijn deur open als hij zich zo onveilig voelt?" Een vraag die werd herhaald door een blanke - dus geen Marokkaanse - buurman van Fabrice.

Alsof Ghosen halverwege de reportage zelf ook wel aanvoelde dat zijn 'bewijsmateriaal' flinterdun was, vroeg hij Fabrice: "Hoe kan het dat Naftaniel en je buren zeggen dat er niets aan de hand is? En zelf heb je zonet nog moslims op de koffie gehad?" Fabrice: "Wacht maar tot ik mijn keppeltje opzet." En toen kregen we dus die scheldpartij en het scooterincident. Waarna Fabrice iets zei wat hout sneed: "Dat schelden durven ze sinds de pro-ISIS-demonstratie van afgelopen zomer. Sindsdien denken ze dat alles geoorloofd is."

Kijk, dát had Ghosen moeten uitdiepen: hoe hecht zijn de banden tussen allerlei anti-Joodse groeperingen en inwoners van de Schilderswijk? Een mooie kluif voor een programma dat 'onderzoek' in zijn titel draagt. In plaats daarvan kregen we Ghosens eigen deconfiture te zien. "Het zijn wel steeds dezelfde jongens, hè?", constateerde hij mat. Eén Marokkaan riep: "Waarom kom je hier eigenlijk filmen?"

Goeie vraag. Want om antisemitisme op te sporen, is de uitlok-camera geen betrouwbaar middel. Het is gemakzuchtige leunstoel-journalistiek waarvan geen mens wijzer wordt. Dat moet Ghosen, als hij even nadenkt, toch ook weten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden