Is de rekentoets echt zo'n slecht idee?

Beeld anp

Dat Nederlandse leerlingen beter moeten leren rekenen, vindt haast iedereen. Maar de verplichte rekentoets voor eindexamenleerlingen kan op minder instemming rekenen. Vandaag schreven enkele onderwijsorganisaties een brief aan de Tweede Kamer, waarin ze afrekenen met de plannen van staatssecretaris Dekker.

We vroegen Laura van Baars, onderwijsverslaggever van Trouw, welke bezwaren er zijn tegen de toets.

Wat is het probleem van de onderwijsorganisaties met de rekentoets?

Wie de rekentoets niet haalt, zakt voor zijn eindexamen. Hoewel staatssecretaris Sander Dekker de normen voor een geslaagde rekentoets wat heeft versoepeld, vinden onderwijsorganisaties dit nog niet voldoende. Geen enkele leerling mag er de dupe van worden als die een rekentoets niet haalt omdat hij slecht onderwijs gekregen heeft.

Een ander punt van kritiek is dat de rekentoets ondeugdelijk is. De opgaven zijn niet allemaal even helder. Volgens een speciale commissie die werd ingesteld om de rekentoets te beoordelen, zijn 'gekunstelde denk- en rekenstappen' nodig, die leerlingen onnodig in verwarring brengen. Ook vielen de experts over het feit dat docenten en leerlingen achteraf geen inzage kregen in de (digitale) toetsopgaven, om te leren van hun fouten. Daarin komt nu overigens verandering: docenten die geheimhouding beloven, mogen achteraf de toets van hun leerlingen bekijken.

Er is vaker kritiek geweest op de rekentoets. Is dit nieuwe kritiek?
De onderwijsorganisaties vinden op zich ook dat het rekenniveau omhoog moet, maar ze vinden de verplichte rekentoets, cruciaal voor slagen of zakken, wel een erg zwaar middel. Ze willen dus altijd al dat die niet meetelt voor het eindexamen. Die oproep herhalen de organisaties nu, want volgende week debatteert een vaste Kamercommissie over de rekentoets.

Dat Dekker de normen voor de toets voorlopig verlaagd heeft, vinden ze een 'lapmiddel'.

De rekentoets wordt op scholen toch al gemaakt?
Ja, maar deze telt nu nog niet mee. Komend eindexamen zal die ook niet meetellen; pas in het schooljaar 2015-2016 gebeurt dat. Bij de laagste vmbo- en mbo-niveaus gebeurt dat in 2016-2017. De toets zal tot 2020 ieder jaar een hoger niveau krijgen, aangepast aan het leerniveau van de leerling.

Afgelopen jaar haalde 60 procent van de leerlingen de toets. Examenkandidaten haalden gemiddeld een 5,9. Er zijn grote verschillen tussen de schooltypen. In het vwo is de rekentoets veruit het best gemaakt (89.7% voldoende). In de gemengd/theoretische leerweg van het vmbo ligt het percentage leerlingen dat een voldoende haalde op 59.6%. In de andere schooltypen heeft minder dan de helft van de leerlingen een voldoende gehaald. Vooral binnen het profiel cultuur & maatschappij van de havo is het aantal voldoendes opvallend laag (11.8%).

Dekker past rekentoets niet aan
Staatssecretaris Sander Dekker piekert er niet over om de rekentoets aan te passen. Dat liet hij de Tweede Kamer dinsdag weten.

Met een toets alleen verbeter je het rekenonderwijs niet, maar het kan wel een stok achter de deur zijn, stelde de bewindsman. Volgens Dekker is het echter 'echt een keer tijd dat we resultaten zien en dat leerlingen op het terrein van rekenen het beter gaan doen'.

Volgens de staatssecretaris is het rekenonderwijs in ons land al enige tijd slecht en worden leerlingen daar de dupe van. Er is met veel aandacht naar de toets gekeken en het is 'geen overhaaste klus'. Hij wil de rekentoets de komende vier jaar geleidelijk invoeren. En als je er dan voor zakt of een heel slecht cijfer haalt, dan kan dat ook betekenen dat je een jaar over moet doen, aldus Dekker.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden