Is BMW de Europese Tesla en Stefan Quandt de Europese Elon Musk?
Als het u nu net zo vergaat als mij de afgelopen dagen, dan zit u hoofdschuddend naar de kop boven dit blog te kijken. BMW? De Europese Tesla? Eén i3 maakt nog geen zonnige zomer. Toch? Maar toch: lees even verder.
Ik kreeg een ogenschijnlijk weinig schokkend persbericht toegestuurd. Solarwatt brengt binnenkort een thuis-accu op de markt. En die is in Nederland en Duitsland eerder te koop dan de Powerwall die Tesla-boegbeeld Elon Musk vorige week aankondigde. Leuk natuurlijk, van Solarwatt, maar er zullen ongetwijfeld wel meer thuis-accu's komen. Het gaat er om dat je een grote naam, en een grote investeerder, achter je hebt staan om je batterij snel in veel huizen te kunnen krijgen. Zoals Tesla en Musk.
Accu voor i3 en thuis
Solarwatt: ik had er nog nooit van gehoord. Gelukkig meldde het persbericht ook nog dat het bedrijf vrijwel geheel in handen is van 'Stefan Quandt, tevens grootaandeelhouder van BMW'. Hier wordt dus de koppeling gelegd tussen een groot merk dat met zijn i3 al een interessante elektrische auto verkoopt enerzijds en een thuis-batterij anderzijds. Dan begin ik toch nieuwsgierig te worden.
Een dwaaltocht over het web levert dan de volgende feiten op. Stefan Quandt bezit 17,4 % van de aandelen BMW, in 1982 geërfd van zijn vader, die de autofabrikant in 1959 voor een faillissement redde. Samen met zijn moeder en zuster bezit en beheert Stefan bijna de helft van alle BMW-aandelen. Die zijn zo'n 27 miljard euro waard, waarmee ze al de rijkste familie van Duitsland vormen.
Veel zonne-energie
Maar Stefan bezit nog meer, ook op het gebied van zonne-energie. Solarwatt is dus voor 90 procent van hem. En via privé-holdings heeft hij nog aandelen in tal van andere bedrijven. Waaronder Kiwigrid, een Duitse startup die systemen voor energie-management levert. En Heliatek, het Duitse bedrijf dat innovatieve zonnepanelen ontwikkelt waarover ik eerder schreef. Het Nederlandse ict-bedrijf Gemalto is door een fusie ook deels in handen van Stefan Quandt gekomen. Met CEAG levert hij van alles voor onder meer duurzame energiebedrijven. Al met al acht Forbes Stefan, zonder moeder en zuster, goed voor zo'n 13 miljard euro, waarbij hij in de top-60 van rijkste aardbewoners staat.
Toch spannend
Om terug te komen op de kop boven dit blog: nee, BMW is geen pur-sang elektro-autofabrikant, en nee, Stefan Quandt heeft niet de faam van Elon Musk. Maar als ik zo zie waar hij met BMW en al zijn andere activiteiten mee bezig is, en ik zie hoeveel geld hij achter de hand heeft, dan gok ik dat Stefan Quandt niet van plan is de markt voor elektrische auto's en (thuis)batterijen zonder slag of stoot aan Tesla en Musk uit te leveren.
Dat wordt dus toch nog een spannende presentatie, 10 juni op de Intersolar-beurs in München, als de details over de thuis-accu 'MyReserve' bekend worden gemaakt...
undefined