Is Apple nog braafste van de klas?

De recente productpresentatie van Apple trok veel bekijks.Beeld anp

Apple lust na-apers rauw. Het bedrijf staat er bekend om ze hard aan te pakken. Plagiaatplegers moeten op hun tellen passen als ze af willen kijken bij de braafste uit de klas. Maar, de rockband OK Go draait de rollen om. Apple zou het idee voor de videopresentatie, voorafgaand aan het recente iPhone event, van de band hebben gejat.

Het concept voor de presentatie van de nieuwe iPhone serie is volgens OK Go een schaamteloze kopie. OK Go's laatste videoclip 'The writings on the wall' gebruikte een zelfde filmtechniek en won recentelijk een VMA award. Het verhaal wordt nog dubieuzer. Voordat de rockband de videoclip maakte, spraken de bandleden met Apple over een mogelijke samenwerking. Apple bedankte beleefd en ging met een andere productiemaatschappij aan de haal. Nu is er stront aan de knikker. In de video's wordt allebei optische illusie gebruikt. Ze lijken wel erg veel op elkaar, maar oordeel zelf:

Innovatieve videoclips
OK Go staat wereldwijd bekend om innovatieve videoclips. Ze experimenteerden met creatieve choreografieën, stopmotion effecten en 3D-versies van hun muziekvideo's. Er werd zelfs een animatie getekend op droog brood. Sommige filmpjes werden binnen korte tijd miljoenen keer bekeken op Youtube. De bandleden wonnen er verschillende prijzen mee. Onder andere een Grammy Award en een Youtube Video Award voor het rolbanden filmpje bij de single here it goes again uit 2006. De 3D-video white knuckles werd toegevoegd aan een update voor de Nintendo 3DS.

What comes around...
Apple sleepte Samsung voor de rechter voor het stelen van innovatieve ontwerpen. Ook Nokia en HTC kregen Apple achter zich aan. Sony zou zich schuldig maken aan het kopiëren van de iPod. Microsoft krijgt ook regelmatig een rechtszaak om de oren. Apple beticht concurrenten dus graag van na-aperij. Daar staat het bedrijf bekend om. Maar, zoals de Amerikanen graag zeggen; 'What comes around, goes back around.' Ook de televisiezenders Discovery en National Geographic gebruiken momenteel promotiefilmpjes met optische illusies. Het is de vraag of zij nog in de strijd gaan mengen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden