Irritante post van Het Beste

Het begon met een klein blauw briefje, formaat belastingdienst. “Wilt u graag f 100.000 gulden winnen? U bent al twee belangrijke fasen in het prijzenfestijn gepasseerd. Wacht eens even, zult u zeggen! ... Waarom schrijft Readers Digest mij? U zult zich dit ongetwijfeld afvragen. Want ik schrijf u juist vandaag, omdat wij elkaar niet kennen!”

BIJDRAGE: ROP ZOUTBERG

Het moeten 133 000 mensen zijn die afgelopen week per direct mail gefeliciteerd werden door het postorderbedrijf Readers Digest. Die wil natuurlijk maar een ding. Een abonnement op Het Beste verkopen en dat gaat gepaard met een hoop lekkermakertjes die de aankomend abonnee worden voorgehouden.

Kans op een hifi-mini-systeem (of f 3 000 contant), een draadloos telefoontoestel met basisstation, een overnachting in luxueus hotel in Amsterdam. En beslis alsjeblieft een beetje snel. “Bedenk dat slecht drie van elke honderd huishoudens in Nederland geselecteerd zijn.”

Een paar dingen irriteren daarbij. De enorme vracht aan geadresseerd drukwerk die na het blauwe briefje volgt. Met als voorlopig hoogtepunt een voorspeelde cassette die in zending nummer drie verstopt zit. Voor die tijd ontvang je dan nog onder meer een finalisten certificaat en dunne plastic zakjes voor de speciale extra prijs. Maar vervelend is vooral de dwingende suggestie die er van uit gaat. “ALLE VOORBEREIDINGEN ZIJN VOLTOOID. NU IS HET AAN U!”

Volgens C. Rog, de directeur van Readers Digest, is het prijzenfestijn er op gericht het klantenbestand op peil te houden. “Onze klanten gaan nu eenmaal ook dood. Om nieuwe mogelijk nieuwe clienten te bereiken kopen we adressenbestanden van de PTT. Het is ons veel waard op te vallen op de deurmat. Daarom kiezen we deze vorm.”

De directeur heeft ook weinig goed nieuws voor mensen die niet van zijn post gediend zijn. Nu niet reageren garandeert niet dat je de volgende keer met rust wordt gelaten.

“Wij blijven streven. Maar ... het systeem saneert zichzelf op den duur. Als we na een negende keer nog niets van een nieuwe klant gehoord hebben, stoppen we wel met toezenden.”

Wie niet zolang kan wachten kan volgens Rog een kaartje sturen naar Antwoordnummer 666 in Amsterdam. Hopen dat dat helpt. De cijfercombinatie belooft weinig goeds.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden