iPhone 6 moet Apple weer laten groeien

Aziatische concurrenten worden steeds sterker in smartphones

Het gonsde al maanden. Gisteren moest het gebeuren. Vanaf 10.00 uur lokale tijd, in het hoofdkwartier in Cupertino, Californië. De band U2 zou zelfs een optreden komen verzorgen, speculeerde The New York Times. Rond de lancering van de nieuwe iPhone 6, op het Apple-event, werd zoals gewoonlijk een hype gecreëerd.

Analisten repten al over de hoogste verkoopaantallen ooit. Ondanks die hosannastemming moet Apple oppassen, want hoge bomen vangen veel wind. En er woedt een krachtige Aziatische storm.

Het is vooral dat geheimzinnige gedoe van Apple, dat de geruchtenmachines van de media en technologiewebsites op volle toeren doet draaien. Een vraag van een journalist wordt steevast beantwoord met: 'geen commentaar'. Een medewerker die lekt naar de buitenwereld krijgt ontslag. Zelfs collega's van verschillende teams mogen elkaar niets vertellen over de prototypes die ze ontwikkelen. Topman Tim Cook trok de teugels alleen maar strakker aan, sinds hij het stokje overnam van Steve Jobs.

Maar áls Apple iets kwijt wil, lekt het bewust een onscherpe foto van een nieuw scherm of krijgt een nauwkeurig uitgekozen journalist een interview. Dit maakt van elke nieuwe iPhone een langverwachte gadget, een hebbeding voor iedereen die valt voor deze uitgekookte strategie. Nu al bivakkeren fanatiekelingen voor de deur van de Apple-store in New York, om er zo snel mogelijk een te bemachtigen.

Hoe zit het dan met de kwaliteit en de eigenschappen? Is de iPhone 6 bijvoorbeeld beter dan de nieuwste modellen van de Aziatische giganten Samsung en Huawei, wereldwijd de nummer één en drie in het maken van mobiele telefoons? Een vergelijkend warenonderzoek levert in ieder geval veel overeenkomsten op, terwijl Samsung en Huawei goedkoper zijn. Dat maakt de Aziatische merken zo populair.

De nieuwste modellen van Apple en Huawei hebben bijvoorbeeld allebei een vingerafdruksensor. En al maanden gingen geruchten rond dat Apple met een diamanthard saffieren scherm zou komen. 'Toevallig' kwam Huawei vlak voor de lancering van de nieuwe iPhone - gisteren - ook op de proppen met een nieuw toestel, inderdaad voorzien van zo'n saffieren scherm. Terwijl Apple er gisteren niets over liet horen.

Richard Yu, het hoofd van de smartphone-afdeling van Huawei, is niet vies van een harde confrontatie. Eerder noemde hij de kwaliteit van Samsung maar 'zo zo'. "Wij maken tenminste geen telefoons van plastic", zei hij. "Dat je nu de nummer één van de markt bent, betekent niet dat dat morgen ook zo is." Apple kwam er ook niet zo gunstig af bij Yu: "Eerst probeerden we van ze te leren en konden we ze niet inhalen. Nu maakt Apple uitglijders, dus willen we ze snel voorbij."

Ooit werd Samsung verweten de smartphones van Apple te kopiëren. Nu praat Samsung-topman Boo-Keun Yoon liever niet meer over andere merken: "Wij doen het op onze eigen manier en zijn innovatief." Vorige week presenteerde Samsung nog een nieuwe telefoon met een gebogen scherm.

Het enige onderscheidende van Apple is misschien het unieke design. Samsung en Huawei hebben een degelijke, ietwat saaiere uitstraling, maar wel een hoge kwaliteit. Daar liggen de kansen voor de Aziaten. Kansen die ze met beide handen aangrijpen, getuige hun marktaandeel.

Ondanks een daling is het Zuid-Koreaanse Samsung met een marktaandeel van 25,2 procent nog steeds de grootste smartphoneproducent ter wereld, volgens marktonderzoeker IDC. De Chinese fabrikanten Huawei en Lenovo groeiden flink. Het marktaandeel van Huawei steeg van 4,3 procent vorig jaar naar 6,9 procent in 2014. Ook Lenovo realiseerde een groei, van 4,7 procent naar 5,4 procent. Het marktaandeel van Apple daalde van 13 procent naar 11,9.

Dat lijkt nog niet zo'n grote afname en de verkopen zullen met de lancering van de iPhone 6 ook wel op niveau blijven, maar een signaal is het wel. Nokia en Blackberry vielen ook hard vanaf grote hoogte. Ooit waren het marktleiders, daar is nu nog maar weinig van over.

undefined

Nieuwigheidjes

Apple presenteerde gisteravond om 19.00 uur Nederlandse tijd twee nieuwe iPhones: de iPhone 6 en de iPhone 6 plus. Beide modellen zijn groter dan de huidige iPhones. De smartphones van andere fabrikanten als Samsung en Huawei zijn de afgelopen jaren steeds groter geworden en Apple volgt die trend nu. Onder andere de processor en de camera zijn verbeterd. Dit najaar komen de telefoons naar Nederland.

Verder lanceerde Apple een 'slim horloge': de Apple Watch. Er is interactie tussen de Apple Watch en de iPhone mogelijk en er zitten een hartslagmeter en een stappenteller in: handig tijdens het sporten. De afgelopen jaren brachten Samsung, Sony en LG al 'slimme horloges' op de markt.

Een andere opvallende aankondiging die Apple deed, was Apple Pay: een betaaldienst van Apple, waarmee iPhone-gebruikers in winkels contactloos kunnen betalen, met behulp van de vingerafdrukscanner op hun telefoon. In eerste instantie wordt Apple Pay alleen in de Verenigde Staten in gebruik genomen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden