iPad-novelle, waar games en de letteren samenkomen

De opmars van tablets maakt de weg vrij voor literaire kruisbestuivingen. Hybride schrijver Niels 't Hooft werkt aan een iPad-novelle. 'Het verhaal draagt de ervaring.'

Of het papieren boek wel of niet blijft is geen vraag. Interessant is wat voor literaire vriendjes er naast het boek komen wonen. Vooral de massa-doorbraak van tablets lokt experimenteerdrift uit tussen genres onderling. "Uitwaaieren en versplintering, dat zijn de sleutelwoorden", zegt Niels 't Hooft, die als journalist de gamewereld verslaat voor onder meer NRC. Daarnaast is hij romanschrijver en tekstschrijver voor games. Maar het meest voelt hij zich zo ongeveer alles tegelijk: "Ik ben mezelf een hybride schrijver gaan noemen."

't Hooft (33) werkt op het moment aan een literair experiment waar het spel en de letteren samen komen:een iPad-novelle. Daarbij gaat hij opnieuw de hulp inroepen van de lezer. Eerder liet hij al een leestest uitvoeren rondom zijn roman 'De Verdwijners' (uitgeverij Atlas Contact). "Dat betekent niet dat ik samen met de lezers die iPad-novelle wil schrijven, maar door commentaar en suggesties van anderen te krijgen kan ik daar wel een zeker vertrouwen uit halen en peilen of ik op de goede weg ben en bijvoorbeeld mijn personages nog verder moet uitdiepen. En kan ik overbrengen wat ik ook wil overbrengen?" De app gaat het leesgedrag van de gebruiker bijhouden en de lezer vragen 'hoe interessant hij het verhaal vindt'.

De tekst moet centraal staan in de tablet-novelle, met daar omheen subtiele game-elementen en audiovisuele fragmenten. 't Hooft: "Die kunnen ook stukken tekst overbodig maken. Ik breng een extra laag aan. Kleur, sfeer, gevoel. Maar het verhaal draagt de ervaring."

De iPad-novelle van 't Hooft (werktitel: Ninja Girl) wordt door een gamestudio gebouwd. De lezer krijgt zijn stukken tekst in blokken voorgeschoteld, die gekoppeld zijn aan geluid - of beeldfragmenten.

Het is allemaal net een tikkeltje ingetogener dan de games met veel tekst die nu al bestaan. Device 6, bijvoorbeeld, met zijn typografische interface, zijn doorkijkjes en zijn puzzelelementen. 't Hooft: "Als je die speelt kom je op een gegeven moment op een kruising terecht waar je meerdere teksten krijgt voorgelegd. Je kiest dan waar je verder leest. Het is literatuur in zijn meest plastische vorm."

Er zijn meer populaire text-adventures. Kentucky Route Zero is de favoriet van 't Hooft, met z'n Murakami-/David Lynch-achtige sfeer. "Gister kwam ik een Kafka-videogame tegen, al was die meer stripachtig."

Er zijn al heel wat games die veel tekst bevatten. Baldur's Gate II (uit 2000) heeft een script van meer dan een miljoen woorden.

Volgens 't Hooft is een iPad-novelle daarom een logisch gevolg van wat er al langer aan de hand is. Met de opmars van de tablets en met name de appstore hebben we een toegankelijk platform binnen handbereik. Een platform voor alle genres: games, films, muziek en boeken. Waar vroeger vooral blockbustergames als Mario of Call of Duty kwamen bovendrijven, geldt nu bijna de stelregel: zoveel mensen, zoveel apps. "Omdat iedereen tegenwoordig een spel kan maken, iedereen kan met zijn app een hit scoren in die appstore. Er heeft een democratisering plaatsgevonden, waardoor er automatisch mensen tussen zitten die zich willen uiten. Als dat niet uitsluitend in een game kan, in muziek of met een boek, dan kun je kiezen voor een hybride vorm."

Zoals dus een iPad-novelle.

"Het is misschien een niche binnen een niche binnen een niche, maar ik heb games altijd als het ultieme medium gezien, omdat alles erin samenkomt, ook literatuur. Al ben ik natuurlijk een soort game-evangelist en dus verre van objectief. Toch kan ik mij goed voorstellen dat mijn volgende project nóg meer richting games gaat."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden