Invoering basisvorming hapert bij IVBO-scholen

Van onze onderwijsredactie AMSTERDAM - Scholen met individueel voorbereidend beroepsonderwijs (IVBO) vinden basisvorming geen goede vernieuwing. Twintig procent heeft het verplichte onderbouwprogramma op 1 augustus niet ingevoerd. De herziening van de vreemde talen in de basisvorming is op bijna alle scholen achter.

Scholen met een IVBO-afdeling hebben prioriteit gegeven aan andere noodzakelijke activiteiten dan de basisvorming, zoals invoering van het formatiebudgetsysteem, fusie of verbouwing. Dat schrijft de inspectie in het gisteren verschenen Onderwijsverslag over het jaar 1992. De afdelingen, waar zwakkere leerlingen worden opgevangen die ondersneeuwen in gewone VBO-groepen, beschikken over te weinig lesmateriaal.

Voor zes van de vijftien vakken van de basisvorming bestaan nog geen methoden speciaal voor IVBO-leerlingen.

Daarnaast hebben de scholen weinig op met de ondersteuning die hen wordt geboden. Op driekwart van de scholen hebben de docenten wel gebruik gemaakt van bijscholing voor onderwijsgevenden, maar ze betwijfelen of het voldoende is. De bijscholingen bieden IVBO-docenten te weinig nieuws, zeggen zij. Ook de ondersteuning voor schoolorganisaties, bij voorbeeld bij leerlingbegeleiding, houdt onvoldoende rekening met het IVBO.

In de basisvorming moeten de vreemde talen veel aandacht besteden aan communicatieve vaardigheden. De inspectie heeft daarom vorig jaar al gekeken hoe het met spreek- en luistervaardigheden op de scholen is gesteld. Op basis van de uitkomsten concludeert de inspectie dat er een 'forse cultuuromslag' nodig is in de basisvorming. Slechts op tien procent van de scholen worden cijfers gegeven voor spreek- en luistervaardigheid. Vijftig procent van de docenten Duits en Engels en vijftien procent van de docenten Frans gebruikt de taal enigzins als voertaal. Wat schrijfvaardigheid betreft zeggen de docenten de helft van de tijd daaraan te besteden, maar als de inspecteurs om opstellen vroegen bleek er weinig materiaal beschikbaar te zijn. Waarschijnlijk zien de docenten grammatica-oefeningen ook als schrijfvaardigheid, aldus het Onderwijsverslag.

De inspectie denkt dat de vakinhoudelijke verandering van de basisvorming pas dit schooljaar goed van de grond zal komen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden