Investeer in leraren

Hoe dichten we de kloof in het onderwijs, was de vraag van Jeroen den Blijker. Veel lezers pleiten voor flexibele les- of toetsingmethoden, anderen benadrukken de rol van de leraar.

Eigen tempo

Als we zouden kiezen voor meer individuele leerroutes, waarbij leerlingen vakken kunnen volgen op verschillend niveau, dan kan dat op den duur betekenen dat leerlingen niet meer worden ingedeeld in vmbo, havo of vwo. Het biedt een vloeiende oplossing voor het nadeel van de vroege selectie. Nog beter is als leerlingen ook meer in eigen tempo vakken kunnen volgen en de mogelijkheid hebben om te verdiepen of te verbreden. Zo kun je beter uitgaan van individuele capaciteiten en interesses van leerlingen. Leeringen met verschillende achtergronden, niveaus en leeftijden komen zo weer meer met elkaar in aanraking.

Annemiek Staarman Utrecht

Dramales

Besteed op de basisschool meer aandacht aan vakken als muziek, gym, buitenspel, zwemmen en drama. Dit zijn groepsbindende activiteiten. Bizar dat inspecteurs dit niet zien en wel vragen naar de opbrengsten van taal en rekenen, maar nooit kijken naar de opbrengsten van de hiervoor genoemde vakken.

Anneke Leerdam 's-Gravenzande

Vertrouwde sfeer

Ik zou willen pleiten voor meer uitstekende leerkrachten. Dat betekent voor mij niet alleen een gedegen vakkennis, maar vooral meer goede pedagogen. Bijna iedereen die terug- denkt aan zijn schooltijd, heeft een favoriete leerkracht. Bij navraag blijkt het dan bijna altijd te gaan om iemand die in de klas een vertrouwde sfeer creëerde. Iemand die van nature goed met kinderen kon omgaan en ze het gevoel gaf mee te tellen. Een kind dat zich gezien en gewaardeerd voelt, zal vanzelf optimaal presteren. Wat mij betreft dus tijdens de opleiding graag meer geld en aandacht voor de persoonlijke en pedagogische ontwikkeling van toekomstige leerkrachten.

Marjan Sluiter Hilversum

Verzuild

Ik pleit voor de integrale invoering van de algemeen toegankelijke gemengde school door het samenvoegen van het openbaar onderwijs met het bijzonder onderwijs op godsdienstige grondslag. Het huidige verzuilde onderwijs is een anachronisme. In de gemengde school ontmoeten leerlingen uit alle sociale milieus elkaar. Daar wordt de integratie bevorderd en de kloof tussen kansarme en kansrijke leerlingen verkleind.

C.E.H.J. Verhoef Ede

Economie van de Romeinen

Ik zie op mijn eigen school enorm veel afstroom van vooral intelligente mensen. Dat is omdat in ons onderwijs niet de intelligente leerlingen 'slagen', maar de leerlingen die goed leren. Dat komt door de ouderwetse manier van toetsen, het examendossier wordt samengesteld uit te veel toetsen. Laat die 'luie' leerling zelf maar een praktische opdracht bedenken en uitvoeren. Dat motiveert hem op zoek te gaan naar wat hem aanspreekt in een vak. Flexibele toetsing zal de afstroom fors reduceren. En leg ook het verband tussen vakken als bijvoorbeeld economie en geschiedenis. Een werkstuk over de economie van het Romeinse rijk? Pas maar toe wat je leert bij economie en geschiedenis. Efficiënt, verdiepend, motiverend. En elke leerling kan kiezen voor de vorm van leren die het best bij hem past.

Hans Kunstman Coevorden

Bijles inkopen

Ouders die het kunnen betalen en niet willen dat hun kind afstroomt zullen óf zelf bijles geven óf die inkopen. Zolang de kwaliteit van het huidige onderwijs zoveel slechter is dan in de jaren tachtig, zal de kloof in het onderwijs alleen maar groter worden. Doe iets aan de kwaliteit van het huidige onderwijs. Zorg voor goed gekwalificeerde leraren. En betaal ze adequaat voor hun werk!

Elly Wildenbeest-de Vries Almelo

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden