Review

Invasie van jong pianotalent in Enschede

ENSCHEDE - Vorige week werd voor de tweede keer in Enschede de International Piano Competition for Young Musicians gehouden. Naast het Utrechtse Liszt-concours is dit momenteel de enige internationale pianocompetitie in ons land.

Het prijswinnaarsconcert vrijdagavond van de tien laureaten in de Grote Zaal van het Muziekcentrum bleek een staalkaart hoe er door de huidige generatie jonge pianisten wordt gespeeld. Dat is verbazingwekkend goed! En dit concert was nog maar een aftreksel van wat de bezoekers van het eigenlijke concours vorige week aan fantastisch pianospel hebben kunnen horen in de Arke-zaal. Woensdag speelden daar negentien pianisten in de enige ronde van de jongste leeftijdscategorie A (t/m 16 jaar). Een dag later was de finale van de oudste leeftijdscategorie B (t/m 21 jaar), waarin twaalf pianisten waren toegelaten.

Opvallend was de hoeveelheid deelnemers uit voormalige Sovjet-landen (uit categorie A vijftien van de negentien spelers en negen van de twaalf finalisten van categorie B). Onder hen bevond zich bijna uitsluitend toptalent. Dat zij de weg naar Enschede wisten te vinden heeft hoofdzakelijk te maken met het feit dat de artistiek leider van het concours, Michael Markov, een vooraanstaand Russisch pianist is. Hij is al tien jaar in Enschede werkzaam. Markov, ooit onderdirecteur van de Gnessin-school, hèt topinstituut in Moskou voor jong muziektalent, heeft kennelijk zijn netwerken.

Opmerkelijk was dat in de jongste leeftijdscategorie temidden van het vaak overweldigende, technische geweld van de jonge Russen een Zuid-Koreaanse, de 15-jarige Ji-Hye Kim, de eerste prijs en de persprijs won met haar veelzijdige en gave spel. Qua virtuositeit werd zij overtroffen door tweede prijswinnaar Andrei Nesterenko (Rusland) en Alexandre Nikolic (Servië) en Vladimir Roemiansjev (Rusland) die de derde prijs deelden. Kim liet echter horen ook in lyrisch opzicht met haar publiek te kunnen communiceren.

Een probleem in de categorie tot en met zestien jaar was dat er een onoverkomelijk niveauverschil ligt tussen deelnemers van elf en die van vijftien of zestien jaar. In extreme vorm openbaarde zich dat toen woensdag voor het al bijna volledig professionele optreden van Kim een elfjarig meisje struikelde over de meest elementaire stukjes van Czerny en Bach. Zij was echter een uitzondering. Een andere elfjarige, het wonderkind Albert Chen uit Taiwan, speelde bijvoorbeeld al technisch perfect de moeilijkste werken van Chopin en Beethoven. Muzikaal schortte er echter zoveel aan zijn spel dat niet hij, maar de fijnzinnig spelende veertienjarige Daria Maminova (Rusland) de prijs voor de beste deelnemer tot en met veertien jaar kreeg.

In de hoogste leeftijdscategorie was eerste prijswinnaar Eduard Kunts uit Rusland. Hij maakte indruk in een bijna te overdadig virtuoos vertolkte 'Chaconne' van Bach-Busoni. Frappant was zijn volle, ruimtelijke toon. Minstens zo mooi vond ik het elegante spel van tweede prijswinnares Katharina Titova uit Rusland. Haar zeldzaam soepele, helder gearticuleerde, ranke speelwijze was dè ontdekking van dit concours. Het was fascinerend om te horen hoe een zo jong iemand al tot een volledig oorspronkelijke persoonlijkheid is uitgegroeid. Titova won ook de persprijs en een optreden met orkest.

Ook al volwassen speelde derde prijswinnaar Mladen Colic (Joegoslavië). De Let Endijs Renemanis won de prijs voor de beste uitvoering van een hedendaags pianowerk, nadat hij in 'Maza naktmuzika' van Vasks het publiek wist te elektrificeren. Onder de finalisten was nog een fenomeen: Andrei Korobeinikov. Technisch gezien kan hij alles, maar de zestienjarige Rus gedraagt zich zeer excentriek. Hij speelde alles met een bijna angstaanjagende demonie. Het unieke van zijn talent werd beloond met een extra prijs. In het slotconcert bruskeerde Korobeinikov echter jury en publiek door onaangekondigd en ongevraagd ruim drie keer zo lang te spelen als zijn collega's, die elk circa vijf minuten kregen: direct vastgeplakt aan Skrjabins 'Poème' speelde hij nog de vijfde Sonate van dezelfde componist. Hiermee wilde deze kruising tussen Glenn Gould en Mephisto wraak nemen dat hij niet de eerste prijs had gekregen. De concoursleiding strafte dit gedrag af door hem alsnog de geldprijs te onthouden. Zo had het jonge concours ook al een heus schandaal.

Het derde concours zal over twee jaar worden gehouden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden