Invalidenauto straks slechts voor invalide

AMSTERDAM - Er komen meer regels voor bestuurders van invalidenvoertuigen. Vanaf 2006 mogen er alleen mensen in rijden die echt gehandicapt zijn.

Zij zullen ook moeten beschikken over 'rijgeschiktheid' en 'rijvaardigheid'. Dat staat in een brief die minister Peijs (verkeer) deze week aan de Kamer stuurde.

Dit weekeinde stierven twee jonge vrouwen nadat zij op de Amsterdamse snelweg waren uitgeweken voor een invalidenvoertuig. Een vrachtwagen kon ze niet meer ontwijken. De bestuurder van het wagentje bleek dronken. Hij had nooit op de snelweg mogen komen.

Een week eerder moest een 63-jarige man in de hoofdstad na een aanrijding uit zijn vervoermiddel worden gezaagd. De gehandicapte man zelf bleek debet aan het ongeluk: hij had geen voorrang verleend. In de afgelopen maand raakten ook twee invalidenautootjes door stuurfouten van de bestuurders te water; in een geval leidde dat tot de dood van de invalide bestuurster. En een halfjaar daarvoor vroeg de politierechter in Gouda zich openlijk af of de dronken bestuurder van een invalidenvoertuig wel invalide was: ,,Je ziet ook veel jongeren in die 45-kilometerwagentjes.''

Leo Dortland, woordvoerder van de Amsterdamse politie, kan niet zeggen of het aantal ongelukken met invalidenwagentjes toeneemt. Registratie ontbreekt. Wel is er ontegenzeggelijk een toename van dergelijke voertuigen op de weg. En niet altijd zit ook inderdaad een invalide achter het stuur, want ook voor anderen zijn de overdekte vierwielige brommers interessant: de eigenaar is vrijgesteld van wegenbelasting, mag op de stoep rijden en parkeren, kan zich voortbewegen op het fietspad en de openbare weg en hoeft geen rijbewijs te hebben. Het is volgens Dortland 'een probleem dat al jarenlang speelt'.

Vooral de markt van tweedehands invalidenvoertuigen is ongereguleerd. Waar in de nieuwverkoop vaak een uitkeringsinstantie, de fabrikant of een gemeente controleert of het voertuig nodig is, is er op de tweedehandsverkoop geen toezicht. Zo weinig, dat de fabrikant van invalidenvoertuigen in Nederland zelfs waarschuwt voor oplichting.

Vooral via internet zijn invalidenwagentjes royaal te verkrijgen: een blik op marktplaats.nl leert dat in september elf mensen hun Arola in de aanbieding deden, en zes de iets modernere Canta. Dat ze daar niet worden aangeboden voor mindervaliden blijkt uit de advertentieteksten: ,,Canta LX 1996. De Canta mag op het fietspad rijden en het is toegestaan hem op de stoep te parkeren'', schrijft iemand uit Zeist, die sinds eergisteren zijn invalidenwagen te koop aanbiedt.

Een ander: ,,Te koop Canta. Rijbewijsvrije auto. Met deze auto mag je overal rijden en parkeren.''

Op diezelfde site plaatste fabrikant Frank Vermin van Waaijenberg recent meermalen een waarschuwing: past u toch alstublieft op bij de aanschaf van een tweedehands invalidenvoertuig. ,,We worden te vaak geconfronteerd met mensen die dachten voor weinig geld een tweedehandsje te kopen, maar die zijn opgelicht. Ze beschikken niet over informatie over het juiste bouwjaar, kilometerstand of staat van onderhoud.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden