Intrigerende blik op Egypte na de revolutie

Clash

Regie: Mohamed Diab

Met: Nelly Karim

***

Het is ruim vijf jaar na het uitbreken van de revolutie in de Arabische wereld, en met het verstrijken van de tijd komen er ook interessantere films uit de regio. Een goed voorbeeld is 'Clash' waarin de Egyptische regisseur Mohamed Diab terugkeert naar de chaos in Cairo, niet in het revolutiejaar 2011, maar ruim twee jaar later, als het er zo mogelijk nog onstuimiger aan toe gaat.

Het eerste democratisch gekozen staatshoofd in de geschiedenis van Egypte, de islamitische president Mohamed Morsi, is in de zomer van 2013 afgezet door het leger, en in het geweldige oproer dat daarna ontstaat, pakt Diab de draad op. Hij doet dat op originele wijze, door de hele film te situeren in een politiebusje waarin zo'n twintig mensen, lukraak opgepakt in het gewoel, een lange hete dag op elkaar gepakt zitten.

Het zijn Egyptenaren met uiteenlopende politieke en religieuze overtuigingen en sociale achtergronden die elkaar op die acht vierkante meter in de haren vliegen, maar ook vinden. Diab toont de Egyptische maatschappij in het klein. Hij maakt de verdeeldheid inzichtelijk, ook binnen de Moslimbroederschap, door te wijzen op het verschil tussen officiële leden en sympathisanten. Naast de verpleegster zonder hoofddoek zit de jonge moslima, naast de dakloze de discjockey.

Het zijn nogal veel karakters die in het geschreeuw en geduw misschien niet allemaal even goed uit de verf komen, maar pakkend is het relaas wel. Diab maakt de chaos voelbaar, en buigt zich over standpunten van revolutionairen en fundamentalisten, zonder partij te kiezen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden