Review

'Intimacy' wint Berlijnse Beer

Boe-geroep klonk gisteren in de catacomben van het Berlinale Palast toen de Amerikaanse juryvoorzitter Bill Mechanic aan de verzamelde pers de winnaar van de 51ste Berlinale bekendmaakte: de Gouden Beer voor de beste film gaat dit jaar naar 'Intimacy', het Engelstalige erotische drama van de Fransman Patrice Chéreau.

Het was een vreemde, korte bijeenkomst: Mechanic las in rap tempo en zonder enige toelichting de lijst met prijswinnaars op, achter hem stond de rest van de jury, bestaande uit onder anderen de actrice Jacqueline Bisset, de Braziliaanse regisseur Hector Babenco en de Italiaanse regisseur Dario Argento, in het gelid. Vijf minuten later was iedereen verdwenen.

De boe-roepers zullen enerzijds diegenen zijn geweest die vinden dat de sublieme drugsthriller 'Traffic' van Steven Soderbergh de Gouden Beer had verdiend. Maar het lijkt alsof Soderbergh door zijn eigen superioriteit in de weg wordt gezeten. 'Traffic', met onder anderen Michael Douglas en Catherine Zeta Jones, zong al lang van tevoren rond als het gedoodverfde hoogtepunt van het festival, kreeg deze week ook nog eens een Oscar-nominatie voor de beste film en zou bovendien de derde Amerikaanse film op rij zijn die een Gouden Beer zou krijgen. Een jury wil graag iets onverwachts laten zien. Wel kreeg Benicio del Toro een Zilveren Beer voor zijn rol als Mexicaanse politieagent in 'Traffic'.

Het overige protest komt van diegenen die 'Intimacy', over de verhouding tussen een man en een vrouw die elkaar niet kennen, maar elkaar wel wekelijks treffen voor anonieme, koortsachtige seks, te ver vinden gaan in zijn erotische grensverleggingen. Na de première deze week moest regisseur Chéreau -aan hoofdzakelijk Angelsaksische journalisten- al omstandig tekst en uitleg geven: of hij geen acteurs met glamoureuzere lijven had kunnen kiezen, of zulke expliciete lichamelijkheid niet gewoon een Franse obsessie is, hoe hij een serieuze actrice als Kerry Fox zover had gekregen voor de camera orale seks te bedrijven en of dat niet shockerend is?

Maar dat wat men in Engeland en Amerika shockerend acht, vindt men in Europa over het algemeen echt en overtuigend. En om dat te onderstrepen kreeg deze Kerry Fox een Zilveren Beer voor de rol van Claire.

De grote jury-prijs ging naar 'Beijing Bicycle' van Wang Xiaoshuai. De eerste vrouwelijke Dogma-film, de troostrijke tragi-komedie 'Italiensk for begyndere' van de Deense regisseuse Lone Scherfig, die naast 'Traffic' de andere grote kanshebber leek voor de Gouden Beer, kreeg uiteindelijk drie prijzen: de jury-prijs, de Fipresci-prijs van de internationale filmkritiek en de prijs van de kerken van de oecumenische jury. De Zilveren Beer voor de beste regie kreeg de Taiwanees Lin Cheng-Sheng voor 'Ai ni ai wo' ('Betelnut beauty'), en de prijs voor de beste debuut-film ging naar 'Ciénaga' ('The swamp'), van de Argentijnse regisseuse Lucrecia Martel.

Geheel buiten de prijzen bleven het gedurfde 'Wit' van Mike Nichols, een tegelijkertijd harde, geestige én roerende film die geheel wordt gedragen door een fantastische Emma Thompson. Maar een film over een vrouw die aan kanker lijdt en doodgaat heeft al snel de schijn tegen zich. Ook 'The claim' van Michael Winterbottom, die zaterdag de competitie afsloot, komt in het jury-rapport niet voor. Daarbij had in ieder geval de regie of het betoverende camera-werk van deze film, waarmee Winterbottom het genre van de pioniers-film uit Europees perspectief nieuw leven inblaast, en waarin sneeuw en ijs de belangrijkste decors vormen, een prijs verdiend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden