Intertoys en Bart Smit bundelen krachten

Retail | Alle Bart Smit-winkels gaan verder onder de naam Intertoys. Een merknaam helpt in de strijd met webwinkels.

ELISA HERMANIDES en REDACTIE ECONOMIE

Te laat is het nog niet, weten ze bij Blokker, maar veel meer tegenwind kan het noodlijdende moederbedrijf van formules als Leen Bakker, Xenos en Big Bazar niet gebruiken. Door dit besef zijn drastische maatregelen bij het concern niet langer taboe. Na ontslagrondes en vernieuwingen bij Xenos en Blokker is nu besloten dat de naam van speelgoedketen Bart Smit uit het straatbeeld verdwijnt.

Dinsdag maakte het concern bekend dat alle 234 Bart Smit-winkels vanaf volgend jaar verdergaan onder de naam Intertoys. Die keuze is gemaakt omdat Intertoys nu iets meer winkels telt. Ook de veertien megawinkels van het recentelijk overgenomen Toys XL worden omgebouwd tot Intertoys. En er is straks nog maar een webshop: intertoys.nl

Het is een besluit dat Jaap Blokker, die tot zijn dood in 2011 aan het roer stond van het familiebedrijf, aan het begin van deze eeuw nog zag als een doemscenario. Ook bij Thomas Smit, zoon van oprichter Bart Smit en werkzaam als directeur inkoop bij Intertoys en Bart Smit, moet het besluit pijn doen.

Maar de veronderstelling van wijlen Blokker dat je het beste boert in het winkellandschap door concurrent van jezelf te zijn, zodat de echte concurrent het nakijken heeft, gaat niet meer op. Slaagt de consument niet bij de ene speelgoedwinkel dan gaat hij niet per se naar de andere, maar zoekt hij vaker zijn heil online. Zeker als hij niet altijd zin heeft om met een stuiterende peuter een speelgoedwinkel binnen te stappen.

Online heeft de klant via vergelijkingssites en zoekmachines toegang tot talloze kleine webwinkels. Maar hij kan ook terecht bij Bol.com, waar hij veelal al een account heeft. Om deze snel groeiende internetreus te beconcurreren, kan Blokker eigenlijk niet anders dan kiezen voor één merknaam voor al zijn speelgoedwinkels. Bezoek en investeringen verspreiden over meerdere websites is geen optie voor het bedrijf, dat veel te laat aanhaakte bij de online-ontwikkelingen.

undefined

Afwachten

Hoewel deze nieuwe ingreep onvermijdelijk lijkt, is het afwachten of hij hard genoeg is. Over 2015 zagen de speelgoedwinkels hun omzet dalen met 0,3 procent. Dat is een stuk minder dan de 1,7 procent omzetverlies waar de huishoudwinkels van het concern mee kampten.

Maar het is de vraag of het slim is filialen van Bart Smit in de buurt van een winkel van Intertoys te laten voortbestaan. Dreigt er nu een nieuwe golf winkelsluitingen? Vooralsnog rept het bedrijf slechts over enkele tientallen boventallige medewerkers op het hoofdkantoor, die deels herplaatst kunnen worden in andere functies.

undefined

Familie Blokker springt bij

Blokker Holding maakt al twee jaar op rij verlies. Over 2015 was dat met 52 miljoen euro meer dan twee keer zo veel als in 2014. In mei werd bekend dat de familie Blokker 130 miljoen euro heeft gestort om het eigen vermogen van het bedrijf op te krikken tot 544 miljoen euro. Ook staat de familie er de komende jaren voor garant dat aan de betalingsverplichtingen kan worden voldaan.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden