Internetwinkel heeft showroom nodig

Het magazijn van internetwinkel Plutosport. Aankopen via internet worden vaak geruild. (FOTO DIJKSTRA BV/ANP)Beeld © Dijkstra b.v.

amsterdam – - Het aantal aankopen via internet blijft maar stijgen. Dit jaar tot 8 miljard, voorspelde brancheclub Thuiswinkel.org gisteren. Maar de online detailhandel kampt ook met problemen. Steeds vaker zoeken ondernemers naar manieren om shoppen op internet te combineren met de fysieke winkel in de stad.

„Het businessmodel voor een internetwinkel is moeilijk”, zegt Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-marketing en homeshopping aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

„Het is lastig om bezoekers naar je website te trekken. Daarvoor moet je dure advertentieruimte op andere sites als Marktplaats.nl kopen. En het is ingewikkeld om bezoekers ook echt te overtuigen dat ze iets via je website moeten aanschaffen. Daarvoor is bijvoorbeeld mooie, aantrekkelijke fotografie van je producten nodig. Dat vergt een flinke investering.”

Een ander probleem waar internetwinkels tegenaan lopen, is het ruilen of terugbrengen van producten. „Vooral bij online kledingwinkels is dat problematisch”, zegt Molenaar. „Bijna de helft van de aankopen wordt teruggestuurd. Consumenten bestellen een kledingstuk in drie verschillende maten. De broek die past, trekken ze aan. De andere twee sturen ze weer terug.”

Internetwinkels hebben er een hoop werk aan om al die geretourneerde bestellingen te verwerken. Molenaar verwacht daarom niet dat de stijgende internetbestedingen tot uitgestorven winkelstraten leiden.

„Je ziet steeds vaker een combinatie van klassiek winkelen en internet. Sommige winkels gebruiken hun vestiging in de stad meer als showroom. Klanten bestellen daarna via internet de juiste maat en kleur.”

Kopen via internet kan zelfs tot een toename van winkels in het straatbeeld leiden, voorspelt Molenaar. „Winkels experimenteren met online verkopen, waarbij producten afgehaald worden bij kleine vestigingen in de buurt. In zo’n kleine wijkwinkel hebben ze een bescheiden assortiment. Maar via internet kun je er wel alle producten bestellen om ze vervolgens af te halen.”

En dan zijn er nog de winkels waarvoor internetverkoop nauwelijks loont. Ze kunnen eenvoudigweg niet aanhaken bij online giganten als Bol.com en Wehkamp. „Neem een boekwinkelketen als Selexyz”, zegt Molenaar. „Alleen al om die naam in één keer juist in te tikken, is lastig.” En wie er bijvoorbeeld foutief ’Selexiz’ van maakt in zoekmachine Google, krijgt direct een advertentie van concurrent Bol.com op z’n scherm.

„De boekwinkels van Selexyz zijn veel meer geschikt om al rondlopend en bladerend op basis van intuïtie en emotie een boek te kopen. Als je gericht op zoek bent naar een titel, koop je het online bij Bol.com. Dat merk is op internet veel bekender”, zegt Molenaar.

Dat beaamt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. „Voor sommige winkels is de overstap naar internet niet verstandig. Sommige producten moet je nu eenmaal eerst zien, voelen en ruiken, voor je ze koopt.”

(Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden