Internetslijter luistert niet naar reclamecommissie

(Novum) - De internetslijter wijnvoordeel.nl is niet van plan iets aan zijn prijzen te doen. De Reclame Code Commissie oordeelde deze week dat het bedrijf geen wijn meer met meer dan vijftig procent korting mag verkopen. De wijnsite is niet van plan naar het oordeel te luisteren. "De prijzen gaan in ieder geval niet omhoog", stelt eigenaar René Tulner.

De Stichting Alcohol Preventie (Stap) trok begin dit jaar aan de bel bij de commissie. De stichting maakte zich boos over een afprijzing van 6,50 naar 2,95 euro. Dergelijke kortingen van meer dan de helft van de prijs zijn verboden volgens de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).

De klacht van Stap bij de commissie pakt niet helemaal uit zoals ze had gewild. "Het was niet de bedoeling dat dit zo veel publiciteit voor wijnvoordeel.nl zou opleveren", zegt een woordvoerder van de stichting. "Het was een simpel klachtje."

Stap reageert verbaasd op het voornemen van wijnverkoper Tulner om de prijzen niet te verlagen. "Hij moet zich houden aan de zelfregulering. Zolang hij zich houdt aan de maximale korting heeft hij geen last meer van ons."

Volgens de woordvoerder zit daar wel de 'zwakte' van het zelfreguleringssysteem in de reclamewereld. De uitspraken van de Reclame Code Commissie hebben geen bindend karakter. Het zijn aanbevelingen die niet per se nageleefd hoeven te worden.

Tulner zegt nog wel te onderzoeken of het 'zinvol' is om in hoger beroep tegen de uitspraak van de commissie te gaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden