Internetdomein ’Dotasia’ niet populair:

Internetgebruikers kunnen sinds gisteren een webadres aanvragen met de uitgang ’.asia’ (www.dotasia.org). Het nieuwe domein moet het voor de meer dan 400 miljoen internetgebruikers die Azië naar schatting telt makkelijker maken om naar sites van bedrijven of organisaties te komen. Enkele Nederlandse ondernemingen die de nieuwe uitgang gaan gebruiken zijn Heineken en autofabrikant Spyker.

Om te voorkomen dat hun webadressen door anderen geclaimd worden, konden bedrijven en overheden al vanaf oktober hun domeinnamen registreren. Dat deden ze echter nauwelijks. Tot nu toe zijn pas 30.000 adressen met de uitgang .asia aangevraagd, tien keer zo weinig als het domein ’.eu’ had toen het zo lang bezig was.

Woordvoerder Patrik Lindén van EURid, dat de adressen met de uitgang .eu beheert, denkt dat dit komt doordat er geen ’Aziëgevoel’ bestaat. „De Europese Unie is een sterke organisatie, en er is een Europese identiteit. Mensen zullen daarom sneller een .eu-website willen.”

In Nederland worden de domeinnamen beheerd door de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Directeur Roelof Meijer denkt wel dat .asia toekomst heeft. „Hoewel het niet zo aanspreekt als het domein .eu, is het toch voor veel mensen herkenbaar. Daarnaast kan het gebruikt worden om restrictief beleid te omzeilen. Als je in een land op jouw naam geen website mag beginnen, wijk je uit naar .asia.”

Critici zijn niet blij met het nieuwe domein, omdat het bedrijven bijna dwingt om hun webadres te registreren. Doen ze dat niet, is de weg vrij voor internetspeculanten. Die registreren een domeinnaam van een groot bedrijf, om dat later voor grof geld door te verkopen.

Lindén vindt daarom dat ondernemingen een domeinnaamstrategie moeten ontwikkelen. „Er zijn nu al meer dan 200 domeinen. Het is niet te doen om je op al die domeinen in te schrijven. Je moet dus de afweging maken of het domein zich echt op jouw markt richt.”

Op 26 maart zal het nieuwe domein in werking treden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden