Internet / Seks en sensatie zijn op het net big business

Ze bestaan nog. Mensen die het leuk vinden om hun slaapkameravonturen op video op te nemen. Ieder z’n pleziertje, maar verstandig is het niet. Want er is in pakweg tien jaar nogal wat veranderd. Waar vroeger de VHS-camera snorde en de band stiekem in de onderste lade van het nachtkastje verdween, bestaat film nu uit digitale enen en nullen, die binnen no time op internet staan. En als iets eenmaal op internet staat en zich via allerlei kanalen vermenigvuldigt, is er geen stoppen meer aan.

Het lijkt lichtjaren geleden, maar in 1998 was er rumoer over een videoband van B-actrice en borstenkoningin Pamela Anderson. Die had haar expliciete wittebroodsweken met rocker Tommy Lee op film vastgelegd. Een bouwvakker die hun huis vertimmerde, vond de band en maakte er talloze kopiebanden van die in beter gesorteerde seksshops over de toonbank vlogen.

Veel mensen zagen die film in besloten kring, dat wel, maar toch verbleekt het een beetje bij wat de keeper van ADO Den Haag onlangs overkwam. Die blijkt nog wilder dan Anderson. Een gedetailleerde omschrijving van zijn slaapkamerfilm is wat onsmakelijk. Maar wat afgelopen woensdag tijdens Ajax-ADO gebeurde, geeft een aardig beeld: Ajax-supporters gooiden massaal dildo’s op het veld.

Het filmpje dat die actie uitlokte, stond op YouTube – de videosite die onlangs voor bijna twee miljard is opgekocht door Google. Het altijd wakkere weblog Geenstijl plukte het ervanaf en zette het op de eigen, veelbezochte site. Binnen een paar dagen hadden bijna 700.000 mensen de redelijk gênante vertoning bekeken. Hoeveel banden er destijds wereldwijd van Anderson en Lee verkocht zijn is onbekend, maar we kunnen ervan uitgaan dat de bouwvakker niet 700.000 bandjes in Nederland heeft weggezet.

Ziehier de krachtige combinatie van (sensatie)video en internet. En dat weten ze bij Geenstijl ook. Want de ADO-keeper was razend populair, maar niet eens topscorer wat betreft kijkers op de site. Dat is namelijk een ander filmpje, waar niet eens een blote man of vrouw in voorkwam. Rapper Lange Frans – die in een disco werd bekogeld met een ijsblokje en de gooiende puber vervolgens een muilpeer gaf – scoorde 800.000 kijkers. Seks en sensatie verkoopt. Het brengt bezoekers naar de site, en hoe meer bezoekers, hoe meer adverteerders willen betalen voor wat ruimte.

En er is al jaren genoeg aanbod. Neem de pikante filmpjes van jetset-bimbo Paris Hilton, zanger Fred Durst, acteur Collin Farrell, de avonturen van acteur Rob Lowe en r & b-artiest R. Kelly met minderjarigen. En natuurlijk de foto’s van een administratiemedewerkster van een school in het Gooi die in een nogal compromitterende houding werd aangetroffen met een leerling.

Daar is dus weinig aan te doen. Eenmaal op internet kun je proberen de bron aan te pakken, maar tegen die tijd is het meestal al naar talloze andere sites gekopieerd. De ADO-keeper kan naar de rechter stappen, maar ook dat lijkt een zinloze onderneming. Immers: Geenstijl heeft alleen maar een filmpje gekopieerd dat al op internet circuleerde. „Er zijn 35 aanklachten tegen ons geweest, maar wij hebben nog nooit moeten voorkomen”, reageerde Geenstijl-oprichter Dominique Weesie op vragen van persbureau ANP over het ADO-filmpje. „Soms hoop ik daar wel eens op, want ik ben benieuwd hoe de rechter met zo’n kwestie omgaat.”

Wellicht is het verstandig om de camera uit de slaapkamer te verbannen. Want video is levendiger dan ooit. Apple rust z’n Ipod tegenwoordig met een schermpje uit, terwijl ze er een paar jaar geleden nog helemaal niets in zagen. Google koopt videosite YouTube. En Geenstijl speurt ongetwijfeld onverdroten verder naar nieuwe toppers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden