internet / Leraren spieken tijdens hun examens

Voor leraren is de examenperiode bijna net zo spannend als voor hun leerlingen. Ze hebben het er in ieder geval minstens zo druk mee.

Zolang er nog geen computer is uitgevonden die streng doch rechtvaardig de opgaven nakijkt, zullen de docenten daar elk jaar zelf dagen aan kwijt zijn. Het corrigeren van examens is een zware taak die in zichzelf al een proeve van bekwaamheid vormt: urenlang proberen geconcentreerd te blijven, de stapel papier langzaam zien slinken terwijl buiten het fijnste seizoen van het jaar zich uitrekt.

Om dan ook nog eens de beoordelingsnorm goed te hanteren, niet te strikt maar ook niet te ruim, dat is best ingewikkeld. Bij natuurkunde is er niet zo heel veel ruimte voor interpretatie, maar geschiedenisleraren moeten de betogen van leerlingen wikken en wegen. Bij docenten met hart voor hun vak én voor hun leerlingen wil dan wel eens de twijfel toeslaan.

Afgelopen dinsdag en donderdag mochten de middelbare scholieren zich wagen aan de eindexamens geschiedenis en sindsdien zoeken geschiedenisleraren op het online forum van hun beroepsvereniging VGN Kleio steun bij elkaar. Als leerlingen dat doen, is het spieken, maar hier mag dat. Dit is de queeste naar het juiste antwoord, naar de waarheid, niets minder. Het gaat er hard aan toe.

,,Wat vinden we van het antwoord ’de aanslag in Sarajevo’?” vraagt iemand. ,,Dat heb ik goed gerekend,” zegt een ander, ,,dat stond volgens mij ook in het correctievoorschrift.” Een andere collega is strenger: ,,Sarajevo wordt al genoemd in de vraag. Alleen de aanslag erbij verzinnen is bij mij niet genoeg voor een punt.”

Het is geen sinecure. ,,Kan iemand mij uitleggen hoe mijn leerlingen vraag 11 moeten interpreteren?” Een van de forumleden verzucht: ,,Toch baal ik verder wel van de starheid van zo’n correctiemodel, en de zweefvragen....”

Hier en daar lopen de gemoederen nog wat hoger op. Net als in elk forum heb je mensen die graag een beetje stangen. ,,Ik merk wel dat collega’s graag wat kritisch vermogen inleveren ten behoeve van het resultaat van hun leerlingen. We gaan toch niet een soort LAKS worden en van elke mug een olifant maken?” aldus een docent die zich in het forum ’Schooltas’ noemt. Een collega geeft hem lik op stuk met een antwoord een geschiedenisleraar waardig: ,,Laten we ons concentreren op de inhoud * Zo slecht wordt er niet gecorrigeerd. Degenen die hun vrije tijd in dit forum steken, zijn bewust met het vak bezig.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden