'Internet leidt niet tot grotere politieke betrokkenheid'

Beeld REUTERS

Zes procent van de Nederlanders doet via blogs, Facebook, Twitter en andere sociale netwerken actief mee aan het politieke debat. Dit concludeert Tom Bakker die deze week aan de Universiteit van Amsterdam promoveerde op zijn onderzoek naar burgers als deelnemers aan het publieke debat.

Bakker plaatst met zijn onderzoek een vraagteken bij de stelling dat grote groepen burgers met weinig politieke interesse door het internet wél betrokken raken. Het zijn voornamelijk hoger opgeleiden met grote politieke interesse en veel politiek zelfvertrouwen die de mogelijkheden op internet gebruiken om over politiek te praten. Zij vormen een relatief kleine groep die zes procent van de bevolking beslaat.

Bakker onderzocht naast het gebruik van sociale media onder 2000 Nederlanders ook de inhoud van politieke blogs. Uit zijn analyse blijkt dat deze vaak geschreven zijn in de ik-vorm en veel meningen bevatten. Bloggers hanteren nauwelijks vormen van journalistiek onderzoek zoals interviews, reportages of het citeren van originele bronnen. Zij maken vooral gebruik van reguliere nieuwsmedia. Eigen gedachten structureren en vastleggen vormen de belangrijkste motieven om een blog te starten.

Ongeveer 94 procent van de Nederlandse bevolking beschikte in 2010 over internet en dit percentage is sindsdien waarschijnlijk alleen maar toegenomen. Ondanks de mogelijkheden die sociale media bieden, blijken zij geen groter deel van de samenleving bij het publieke debat te kunnen betrekken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden