Internet kan beschaafder: roep om meer openheid zwelt aan

©Thinkstock Beeld
©Thinkstock

Stelt u voor: u stapt een winkel binnen en bij de deur staat iemand die u vriendelijk verzoekt eerst legitimatie te tonen voordat u naar binnen mag. Dat klinkt vreemd, toch? Het is wat er gebeurt als de anonimiteit op internet wordt afgeschaft, volgens Corien Prins, hoogleraar Recht en Informatisering aan de Universiteit Tilburg. Een website weet dan precies wie bezoekers zijn, want ze surfen onder naam over het internet.

Kristel van Teeffelen

Toch klinkt de roep om meer openheid online steeds vaker. Zo zei Randi Zuckerberg, marketingdirecteur bij het sociale netwerk Facebook en zus van oprichter Mark, dat zij de anonimiteit wil afschaffen om zo cyberpesten tegen te gaan. Als mensen onder eigen naam iets zeggen, wordt het allemaal een stuk beschaafder, denkt zij.

En Facebook is niet de enige. Ook Google+, het nieuwe sociale netwerk van Google, wil openheid. Een profiel kan alleen onder eigen naam worden aangemaakt. Dat betekent geen pseudoniemen of nepaccounts.

Alexander Pleijter, docent nieuwe media aan de Rijksuniversiteit Groningen en hoofdredacteur van het weblog 'De Nieuwe Reporter' ziet er wel wat in. "Ik begrijp dat je niet alles met naam en toenaam wil doen. Maar uit principe ben ik tegen anonimiteit op internet. Als je een bepaald standpunt hebt, moet je ook je naam er onder zetten."

Ook Prins ontkent het probleem van scheldpartijen en pesterijen niet. "Internet is een uitlaatklep, een andere wereld waar je snel kunt reageren. Het is daardoor een communicatiemiddel wat platheid en verruwing in de hand werkt." Maar anonimiteit volledig afschaffen, zoals Zuckerberg voorstelt, gaat haar te ver. Zo ziet zij problemen voor de privacy, aangezien bedrijven als Facebook persoonsgegevens doorverkopen. Voor hen geldt: hoe meer informatie ze over iemand hebben, hoe beter.

Moeten we de scheldpartijen en pesterijen dan maar accepteren? Pleijter vindt van niet: "Het is er sinds het begin van internet geweest. Maar dat betekent niet dat het erbij hoort. Spelregels bepalen mensen zelf." Ook Prins denkt dat er middelen zijn om internet beschaafder te maken. Het kleine gedeelte dat scheldt en pest kan volgens haar bijvoorbeeld door internetproviders afgesloten worden. Providers zijn daar best toe bereid, denkt ze. Een aantal wil zich profileren als een net bedrijf.

Controle persoonsgegevens

Hoe controleren bedrijven als Google dat degene die een profiel aanmaakt ook echt is wie hij zegt dat hij is? Google zelf wil daar niets over prijsgeven, omdat het dan makkelijker wordt voor mensen om zich aan die check te onttrekken. Arnold Roosendaal, jurist op het gebied van recht en technologie, heeft alleen een vermoeden. Zo komen ze volgens hem een heel eind door alle informatie die ze over iemand hebben aan elkaar te koppelen. Zoals bezochte websites, andere online accounts en IP-adressen, die de locaties van computers aangeven. Daarnaast gebruiken de bedrijven volgens hem een programma dat de waarschijnlijkheid van de lettercombinaties in een naam controleert en vergelijkt met de taal van het account. Onwaarschijnlijke namen worden er uitgefilterd.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden