Intelligente grappen, houterige presentatie

Cabaret
'Van nare mensen en de dingen die kapot gaan' - Thijs van Domburg. Regie: Jaap Spijkers. Te zien: zaterdag in Eindhoven (Effenaar), 19/11 in Alphen a/d Rijn (Parktheater). Tournee t/m 26 mei 2012. www.thijsvandomburg.nl

Wil je gewoon een cabaretprogramma maken over romantiek en relaties, word je ineens door een vreemde man aangesproken op straat en voor je het weet naar de toekomst getransporteerd met een tijdreis-armband. Dan kun je het toch niet meer hebben over de verschillen tussen mannen en vrouwen? Nee, dan moet je vertellen wat je daar gezien hebt.

Thijs van Domburg ziet eruit als een langharige nerd met een houterige motoriek, maar hij is wel een nerd met zelfspot - "Vinden nerds dan alles leuk wat ik ook leuk vind?" - én genoeg zelfvertrouwen om op een podium te gaan staan. Hij zou trouwens ook hele dagen kunnen gamen, vertelt hij. Misschien dat hij door die computerspelletjes een fascinatie opvatte voor een post-apocalyptische wereld. Hij bouwde daar zijn eerste avondvullende theaterprogramma 'Van nare mensen en de dingen die kapot gaan' omheen. Je moet het hem nageven: voor een cabaretvoorstelling een origineel onderwerp.

We reizen met hem mee naar 2017 als Nederland is veranderd in een woestenij. Alles wat je kent en lief hebt is verdwenen. Beschaving is nog slechts een vage herinnering. De meeste mensen zijn geëmigreerd naar België, Duitsland of Chersonissos. Van Domburg - de enige die de wereld kan redden - moet op zoek naar ene Tiberius. Dan zal hij te weten komen wat hij moet doen om de toekomst een ander verloop te geven.

Tussen dit futuristische verhaal door betoont Van Domburg zich een klassiek stand-up comedian. In 2004 sloot hij zich aan bij de Comedytrain, een gezelschap stand-up comedians, en sindsdien heeft hij veel vlieguren gemaakt. Zijn materiaal is daardoor zo uitgekristalliseerd dat hij het beste van het beste kan bieden. Met die setjes grappen is dan ook weinig mis. Ze zijn regelmatig intelligent en doordacht. Van Domburg houdt van de overdrijving en dat werkt goed. Maar zijn presence blijft achter. Dat houterige, licht stotterende leidt af en spelen is niet echt zijn grootste talent. Het kunnen de zenuwen zijn geweest, maar door foute timing vielen er ook een paar grappen in het water.

Daarnaast voelt de voorstelling als te lang, onder meer door de constructie. Als het apocalyptische verhaal afgelopen is, volgt nog een half uurtje geëngageerde stand-up, maar dat hangt er een beetje los bij. Aan het eind volgt dan een halfslachtige ontknoping, die het afgerond moet laten lijken. Daar had toneelregisseur Jaap Spijkers meer op zijn strepen moeten staan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden