Injectie van 65 miljoen voor elektrische auto

(Trouw)Beeld Dennis F. Beek

Vanwege de dichtbevolktheid is Nederland bij uitstek een land waar de elektrische auto kans heeft, menen deskundigen. Maar geef het project wel de tijd om te slagen.

Het Rijk gaat deze kabinetsperiode 65 miljoen euro investeren in de elektrische auto. Het verwacht hiermee circa 500 miljoen euro aan bestedingen van anderen in elektrisch rijden uit te lokken. De overheid hoopt dat er dan in 2020 ongeveer 200.000 elektrische auto’s in Nederland rijden. Vijf jaar later moeten dat er al één miljoen zijn.

Dat is mogelijk, vermoeden de ministeries van verkeer en van economische zaken, omdat dan ’de aanvankelijke belemmeringen, onzekerheden en kinderziektes zijn opgelost’ en de voordelen van elektrische auto’s een ’steeds groter koperspubliek gaan aanspreken’. Deskundigen en betrokkenen waren gisteren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer wat voorzichtiger.

Zelfs stichting Natuur en Milieu waarschuwde rustig aan te doen met de elektrische auto. „Er lijkt een hype te ontstaan, maar de auto’s zijn er nog niet. Pas in 2011, 2012 zijn ze op grotere schaal aanwezig. Daarbij moeten monteurs en de ANWB deze auto’s ook kunnen repareren bij problemen. Daar is tijd voor nodig. Als we de invoering gaan versnellen terwijl er geen goede voorwaarden zijn, wordt een desillusie gecreëerd.”

Ook het internationale handelsconcern Pon had zorgen over de haast. „De elektrische auto staat nog in de kinderschoenen. Klanten vinden veiligheid, gebruiksgemak en betaalbaarheid belangrijk bij de aanschaf van een auto. Daar voldoet de elektrische auto nog niet aan. Ze zijn nog te duur en te onveilig op dit moment. Ga daarom eerst proeftuinen.”

Op dit moment is de accu het grootste probleem, menen de belanghebbenden. Hij kost nog circa 15.000 euro en is groot. Ook is de industrie er nog niet uit of het een verwisselbare of oplaadbare accu moet worden in de elektroauto. Maar vooral de hoge kosten doen velen twijfelen of de consument er uiteindelijk massaal aan wil.

Zowel de deskundigen en de autobranche als energiebedrijven en financiers hopen wel dat de elektrische auto een succes wordt. „Iedereen is er wereldwijd mee bezig. Dit is een ontwikkeling die Nederland niet mag missen”, bepleitte de ING. Stroomleverancier Essent benadrukt het belang van een overzichtelijk overheidsbeleid. „Ga niet zwalken met subsidies, dan wordt het – net als bij windenergie – niets.”

(Trouw)
Van boven naar beneden: de ministers Cramer (milieu), Van der Hoeven (economische zaken) en Eurlings (verkeer en waterstaat) geven alvast het goede voorbeeld. ( FOTO'S BRAM PETRAEUS, TROUW, ANP EN WERRY CRONE, TROUW)
(Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden