Ingreep van Ryanair kost naar verwachting zeker honderd banen in Eindhoven

Ryanair-personeel demonstreerde vrijdag op vliegveld Eindhoven voor meer loon en betere arbeidsomstandigheden.Beeld ANP

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair stopt voorlopig met vliegen vanaf Eindhoven. Recente stakingen en dure olie hebben de prijsvechter hard getroffen.

Eindhoven Airport verliest daarmee een belangrijke klant. De Ierse budgetmaatschappij Ryanair laat de vliegtuigen die in Eindhoven zijn gestationeerd, in ieder geval de hele winter niet meer vanaf Eindhoven vertrekken. Dat heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt.

Volgens Eindhoven Airport gaan er 100 tot 150 banen verloren, door de ontmanteling van de Ryanairbasis. De vier vliegtuigen die Eindhoven als thuisbasis hebben, vervoeren nu ongeveer 7 procent van de passagiers van de luchthaven.

Personeel naar elders

"Dit is natuurlijk geen goed nieuws voor de werkgelegenheid op Eindhoven Airport", zegt luchthavendirecteur Joost Meijs. "Wij hopen voor het betrokken Ryanair-personeel dat zij elders gestationeerd kunnen worden.”

De luchthaven gaat juist  door een periode van forse groei. Het aantal passagiers nam vorig jaar met 19 procent toe tot 5.656.000. Over heel 2018 verwacht Eindhoven Airport ten opzichte van 2017 een groei van ongeveer 10 procent en daarmee zou de luchthaven uitkomen op 6,2 miljoen passagiers. Meijs: "Ik verwacht dat we dat aantal gewoon gaan halen. Het ontmantelen van de Ryanairbasis gaat in principe alleen om de staart van het jaar. Ik ga ervanuit dat Ryanair zelf of andere partijen, wellicht nieuwkomers, het gat zullen vullen."

Volgens de luchtvaartmaatschappij volgt het besluit om thuisbasis Eindhoven te ontmantelen op de recente stakingen van Ryanairpersoneel mee te maken kreeg. Piloten en cabinepersoneel van Ryanair in Nederland, België, Duitsland, Italië, Spanje en Portugal legden onlangs meermaals het werk neer uit protest tegen hun arbeidsvoorwaarden. Door de werkonderbrekingen vielen honderden vluchten uit. 

Vertrouwen aangetast

"De stakingen hebben het vertrouwen van onze klanten in die vijf landen op de middellange termijn aangetast", aldus Ryanair in een persbericht.

Behalve met stakingen kampt het bedrijf met dalende aantallen passagiers en hogere olieprijzen, waardoor de kerosine duurder wordt. Behalve met de basis in Eindhoven zal Ryanair daarom ook stoppen met vliegen vanaf Bremen. In Niederrhein, op Airport Weeze, gaat het bedrijf terug van vijf naar drie vliegtuigen.

Overigens zullen reizigers op Eindhoven Airport weinig van de ingreep van Ryanair merken. De Ierse luchtvaartmaatschappij zal haar vluchten van en naar Eindhoven vanaf november vanuit het buitenland afhandelen.

"Het is dus niet gezegd dat ze Eindhoven niet meer zullen aandoen. Ryanair heeft alleen gezegd dat ze niet meer vanáf Eindhoven vliegen", zegt Joost van Doesburg van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

De pilotenvakbond is bijzonder boos op de luchtvaartmaatschappij. Van Doesburg: "Dit behoort tot de standaard intimiderende sfeer waarin Ryanair altijd handelt. Door uit Eindhoven te vertrekken om de luchthaven vervolgens via andere landen te bereiken, verplaatsen ze het sociale probleem. Wij zetten alles op alles om deze basis open te houden. Niet voor Ryanair, maar uiteraard om op te komen voor het personeel."

Moeizame relaties

Ryanair, de grootste budgetmaatschappij van Europa, is in 1985 opgericht door drie Ierse zakenmannen, onder wie Tony en Christy Ryan. Het bedrijf had altijd al een moeizame band met werknemers en vakbonden. Die laatste partij wordt door Ryanair pas sinds kort erkend. 

Zo moest de maatschappij eerder al eens vluchten annuleren, omdat de dienstroosters voller waren gepland dan het personeel aankon. In België en Duitsland kreeg Ryanair bovendien al eens bezoek van de autoriteiten wegens ontduiking van sociale wetgeving. In Nederland drong de SP eind juni eveneens aan op een inval bij Ryanair, omdat er in veel gevallen sprake zou zijn van 'schijnzelfstandigheid': piloten zouden als zelfstandig ondernemer worden ingehuurd door Ryanair. Met dergelijke constructies ontwijken bedrijven de sociale lasten van een vast dienstverband.

Ryanair temperde maandag de winstverwachting voor het gebroken boekjaar. Volgens het bedrijf zijn de boekingen voor de vakantieperiodes in oktober en december lager, door zorgen van passagiers over nieuwe stakingen. "Het is duidelijk dat deze stakingen onnodig en onterecht zijn, en dat in een tijd dat andere luchtvaartmaatschappijen ook snijden in hun wintercapaciteit", stelt Ryanair.

Lees ook:

Ryanair moet 250 vluchten schrappen door stakingen

Piloten en cabinepersoneel van Ryanair in Nederland, België, Duitsland, Italië, Spanje en Portugal legden het werk neer uit protest tegen hun arbeidsvoorwaarden. Zo’n 250 vluchten moesten worden geschrapt. 

Werkonderbrekingen kosten Ryanair zeker 20 procent van de winst

Het is de angst van elke luchtvaartmaatschappij: stakingen in de zomervakantie. Lang wist budgetmaatschappij Ryanair werkonderbrekingen van piloten of cabinepersoneel te voorkomen door botweg de vakbonden niet als onderhandelingspartner te erkennen. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden