Review

Ingetogen cinema beloond

De 56ste editie van het filmfestival van Venetië, het oudste ter wereld, werd afgelopen zaterdag feestelijk afgesloten met de toekenning van de oeuvreprijs aan 'the king of comedy' Jerry Lewis. Hoewel de oude Amerikaanse acteur en regisseur 's middags nog de wetten van de persconferentie op clowneske wijze op zijn kop had gezet, was het Martin Scorsese, in Venetië aanwezig met het eerste deel van zijn documentaire over de Italiaanse cinema, die de prijs namens Jerry Lewis in ontvangst nam.

Aanzienlijk serieuzer ging het er aan toe bij de uitreiking van de belangrijkste filmprijzen aan twee oud-gedienden: Zhang Yimou (49) en Abbas Kiarostami (59), de een afkomstig uit China, de ander uit Iran. Jonge Europese en Amerikaanse filmers hadden bij de prijzenregen duidelijk het nakijken. Dat de Gouden Leeuw voor de beste film naar de ingetogen film 'Not one less' ('Yi ge dou bu neng shao') van Zhang Yimou ging, was weinig verrassend. De Chinese regisseur haalde er na 'The story of Qiu Ju' zijn tweede Gouden Leeuw mee binnen. De Iraanse grootmeester Abbas Kiarostami kreeg voor 'Le vent nous emportera', een even ingetogen vertelling over een Iraans dorpje in Koerdistan, zowel de speciale juryprijs als de Fipresci-prijs (van de internationale filmkritiek).

Ook met de toekenning van de prijs voor de beste regie aan Zhang Yuan die met 'Seventeen years' ('Guo nian hui jia') de stoute schoenen had aangetrokken en voor het eerst in de geschiedenis van de Chinese film binnen de muren van een Chinese gevangenis had gefilmd, blijkt dat de jury onder voorzitterschap van de Bosnische regisseur Emir Kusturica alle lof uitsprak voor een sobere, serieuze cinema. Kusturica had zich overigens vrijdagavond nog betuigd als de gedroomde gangmaker, toen hij samen met zijn fantastische zigeunerorkest een optreden verzorgde voor een uitgelaten en hoofdzakelijk jeugdig festivalpubliek.

Jonge talentvolle filmmakers als Harmony Korine ('julien, donkey boy') en Alison Maclean ('Jesus' son'), die met de nodige experimenteerdrift het conventionele filmverhaal binnenstebuiten wisten te keren, konden de jury daarentegen niet bekoren. Ook de wereldpremière van 'Fight club', geregisseerd door David Fincher en met hoofdrollen voor Brad Pitt en Edward Norton, wekte geen interesse, terwijl Fincher toch met zijn film op uiterst krachtige wijze het maatschappelijke fenomeen van de gruwelijke fight clubs aan de orde stelt. Een van de meest curieuze reacties kwam van de Britse criticus Alexander Walker, die zich eerder tegen David Cronenbergs 'Crash' had verzet: in Venetië riep hij dat een film als 'Fight club' onmiddellijk in de ban moest worden gedaan. Walkers morele verontwaardiging over het getoonde geweld in de film werd op het festival in Venetië ook al meteen gehekeld en dat muisje zal beslist nog een staartje hebben. Onder de jongere filmmakers was het alleen de Engelse debutant Spike Jonze die met een fantasievol 'Being John Malkovich' nog een prijsje van de pers wist weg te slepen.

De Engelse acteur Jim Broadbent, verantwoordelijk voor de rol van componist William Schwenck Gilbert in Mike Leighs Gilbert & Sullivan-film 'Topsy-Turvy', kreeg terecht de prijs voor de beste acteur, alhoewel een gedeelde prijs met Sullivan-vertolker Allan Corduner op zijn plaats was geweest. Verrassender was de prijs voor de beste actrice. Die ging naar Nathalie Baye voor haar rol in 'Une liaison pornographique' van Frederic Fonteyne. De vijftigjarige actrice die eerder te zien was in films van de Franse grootmeesters Godard en Truffaut, speelt weliswaar een krachtige rol in dit typisch Franse relatiedrama, maar het was toch de Engelse Samantha Morton (te zien in Woody Allens 'Sweet and lowdown' en in het intrigerende debuut 'Jesus' son' van Maclean) die hem als enige verdiend zou hebben.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden