ING: Modewinkel moet op de schop

Winkelen | Ouderen zijn een groeimarkt voor kledingwinkels. Trek ze de zaak in met een andere inrichting.

Hippere mode, meer zitjes, ouder personeel, ruimere paskamers, andere muziek en duidelijke prijskaartjes en labels. Winkeliers moeten deze adviezen ten behoeve van ouderen ter harte nemen. Want vergrijzing van de samenleving is onontkoombaar. Ouderen bieden kleding- en schoenenwinkels een kans die ze niet mogen missen, vindt Dirk Mulder, sectormanager food & retail van ING.

Echt florissant staan veel modezaken, warenhuizen, ketens, schoenenwinkels en boetieks er niet voor in de steeds legere winkelstraten. Volgens het sectorrapport 'Old fashion', dat ING gisteren presenteerde, loopt de omzet van kleding- en schoenenwinkels al acht jaar achtereen terug. Aan het einde van 2015 lag die omzet ruim 16 procent lager dan in 2007, toen het nog goed ging met veel kledingzaken.

Tijdens de economische crisis en de opkomst van webwinkels werden stenen modezaken flink in de verdediging gedrukt. Vooral winkels in het middensegment vonden geen passende tactiek om het tij te keren. ING's omzetvoorspellingen voor 2016 zijn evenmin best: schoenen min 2 procent, en kleding plus 1 procent.

En dan komt die nieuwe uitdaging: vergrijzing. Het is tijd om snel een tegenaanval te plaatsen, volgens ING. De modewinkel moet op de schop. Ouderen geven gemiddeld minder geld uit aan kleding en schoenen, maar vormen een steeds groter deel van de Nederlandse bevolking. Ook zijn ze relatief vermogend en shoppen ze steeds vaker op internet. Volgens prognoses van het CBS is in 2020 20 procent van de bevolking ouder dan 65 jaar, tien jaar later een kwart. Nu is het aandeel ouderen 18 procent.

In 2013 besteedde een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner onder de 65 gemiddeld 1867 euro aan kleding en schoenen. Een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner van 65 jaar of ouder gaf er gemiddeld 1317 euro aan uit.

Mulder zegt dat winkels er alles aan moeten doen om bestedingen van ouderen op te krikken. "Dat kan door specifiek in te spelen op hun wensen. Met naast de klassieke kledingstijlen ook ruimte voor hippere en kleurrijke fashion, maar dan wel comfortabel en in juiste maatvoering. Of denk aan kleding die bij een val extra bescherming geeft tegen breuken, of verwarmende kleding."

Ook een andere winkelinrichting kan helpen: betere verlichting, rustiger muziek, grote pashokjes en extra zitplekken om te rusten. Het aannemen van ouder personeel kan helpen de doelgroep beter te begrijpen en te bedienen, adviseert ING.

Modewinkels en -ketens die daar veel profijt van kunnen hebben zijn volgens Mulder WE, de Bijenkorf, Hema, Zara en Miss Etam. "Net als de lokale kledingzaak die zich al richt op de middelbare leeftijd. Maar richt je je op jongeren, stap daar dan niet vanaf."

Webwinkels doen er trouwens ook goed aan de aandacht iets naar ouderen te verleggen. Wehkamp en Neckermann doen dat al, zegt Mulder. Ouderen die online bestellen hebben baat bij een uitgebreide retourservice. Als ze slecht ter been zijn of niet over vervoer beschikken is het ophalen van retourpakketten een uitkomst.

Verschillende sectoren richten zich al op ouderen. De persoonlijke verzorgingsindustrie gebruikt in reclames meer oudere rolmodellen en witgoedfabrikanten ontwikkelden een wasmachine om zo min mogelijk te hoeven bukken, stelt het ING-rapport. Mulder: "Supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en Spar bezorgen thuis, werken samen met verzorgingstehuizen en maken maaltijden in kleine porties. En de reisbranche organiseert ouderenreizen. Vergrijzing heeft invloed op alle nijverheid."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden