Indoorsurfen op het ritme van de tandenborstelsong

Tachtigduizend dollar aan prijzengeld: een beetje tennisser zou er geen poot voor verzetten. Maar de beste surfers ter wereld zijn er blij mee. Voor zo'n bedrag zijn Robby Naish, Björn Dunkerbeck en al die andere grootheden bereid om vanuit zomerse oorden naar winters Amsterdam te komen. Waar ze vanaf een springschans kikkersprongetjes maken en al slalommend in windgaten terechtkomen. En net doen alsof ze zich niets leukers kunnen voorstellen.

In de Amsterdamse Rai vielen de afgelopen dagen zorgelijke geluiden te beluisteren. Komen ze wel of komen ze niet? De duizenden jongeren, voor wie we een surfspektakel en een driedaagse beurs hebben opgezet? Blijven ze thuis of willen ze zien hoe de beste surfers ter wereld onder ons dak slalommen en jumpen?

De mensen kwamen. Zoals ze vijf jaar geleden naar sportpaleis Bercy kwamen, toen daar voor het eerst binnenskamers werd gesurft. Het indoorsurfen in Parijs bleek zo'n publiekstrekker te zijn dat Barcelona, Genève en München volgden. Het spreekt vanzelf dat Amsterdam, dat traditiegetrouw voorop loopt bij geintjes op groot formaat, niet kon achterblijven. Henri van der Aat, die zich van de zomer onsterfelijk maakte door zeilwedstrijden in de Keizersgracht te organiseren, werkte het idee uit; Bercy leverde de spullen en hielp mee met het opzetten van het geheel.

En tja, als je dan toch bezig bent met het installeren van een 76 meter lang bassin en 26 ventilatoren, dan kun je er net zo goed meteen een jongerenbeurs aan vastplakken. Zo gezegd zo gedaan. “De vraag was alleen: hoe bereiken we de doelgroep?”, vertelt Hajo Reinders, business unit manager van de Rai. “Na enig nadenken kwamen we tot de conclusie dat we uit moesten gaan van de overall gedachte. Dat we ons met andere woorden rechtstreeks moesten richten op de tribes, de scenes en de hardcore.” Reinders heeft zich zo te horen grondig verdiept in alles wat met jongeren, hun liefhebberijen en het bijbehorende jargon te maken heeft. Hij moest wel. “Vroeger waren bezigheden als surfen, skateboarden en skeeleren een goedkope hobby, nu is het een lifestyle”, luidt zijn verklaring.

Wat bezielt de Rai om drie hallen vrij te maken voor een spektakel als indoorsurfen en alle spektakeltjes eromheen, variërend van deltavliegen tot sumoworstelen? “Wie een jongere uit de bank wil krijgen kan vandaag de dag niet meer aan komen zetten met twee tegen elkaar voetballende amateurteams”, zegt persvoorlichter Herbert van Zijl. “Daarom hebben we gekozen voor extremen. Voor het ongewone.”

Extreem

Extreem is het zeker. Ongewoon af en toe ook. Rai Unlimited bestaat uit de onderdelen sport, surf en travel. In de West- en Zuidhal speelt zich de sport experience af. Daar kan de bezoeker kijken naar snowboarders op trampolines. Of naar een partijtje streethockey, een soort ijshockey waarbij ijs en schaatsen vervangen zijn door asfalt en skates. Achter het hockeyparcours bevindt zich het street parcours. Daar halen skaters - zowel op boards als op wieltjes - halsbrekende toeren uit op en over quarter pipes, grindbanken, trappen, jumpramps, een mini ramp en een fun box. De obstakels zijn geleverd door Fat Titus, het grote idool van streetskaters.

Langzaam verder drentelend komt de bezoeker terecht bij de grootste halfpipe van Europa. Daar moet hij niet te lang blijven staan: het kijken naar de capriolen die de skaters op de halfronde baan uithalen, levert gegarandeerd een draaierig gevoel in de maagstreek op. De rivaliteit tussen streetskaters en rampskaters is groot. Vraag twee jongens wat het verschil is tussen skaten op een vlak parcours en in een halfpipe en ze raken onmiddellijk verwikkeld in een discussie die zo doorspekt is met eigentijds Nederlands, dat het voor buitenstaanders niet te volgen is. “Rampskaten is ekstríém”, zegt Simon trots. “Het ziet er mooi uit,” geeft Tim toe, “maar streetskaten is veel moeilijker.”

De bezoeker die zin heeft om sumo te worstelen krijgt een plastic pak aan, dat wordt opgepompt tot hij eruit ziet als een ballon. Tijdens het worstelen is het zaak om niet onderuit te gaan, want vanuit horizontale stand kom je met geen mogelijkheid meer overeind en kun je alleen nog maar als een baby heen en weer rollen. Van je ene zij op je andere.

In de Noord- en Oosthal speelt zich de travel experience af. Op 220 kubieke meter zand liggen beachvolleybalvelden en staan tenten voor de bezoekers die willen overnachten. Er is een klimwand, een duiktank en een schommel van elastiek, die acro bungy heet. Wie heel erg hoog durft te springen kan proberen een van de traveller's cheques te pakken, die aan het plafond hangen.

Grenzeloos

Je kunt het zo gek niet bedenken of Rai Unlimited heeft het. Het heet dan ook niet voor niets unlimited oftewel grenzeloos. Maar het meest grenzeloze van alles is natuurlijk de surf experience in de Europahal. Het bassin, 76 meter lang en 28 meter breed, is gevuld met 2,4 miljoen liter water. Twee avonden lang slalommen en jumpen 's werelds beste surfers om het indoor kampioenschap, om punten voor de wereldranglijst en om een prijzengeld van 80 000 dollar.

Zodra de ventilatoren draaien, giert er een storm door de hal en valt er geen normaal gesprek meer voeren. Alleen de muziek en de speaker komen nog boven het geraas uit. “Zo meteen krijg je windkracht zes voor je kanis”, waarschuwt de speaker de toeschouwers, die gemiddeld zo'n jaar of twintig zijn. “Zijn wij klaar voor windkracht zéééés” “Ja”, klinkt het vanaf de volle tribunes. De speaker is niet tevreden. “Dat klinkt als een stelletje bejaarden die een weekendje uit zijn”, kaatst hij terug. Hij is ingehuurd om de toeschouwers in de stemming te brengen. Die functie hebben ook de lichteffecten, de spookachtige geluiden, de rookpluimen, de lasershow en de jetski's die over het water scheren.

Uit het plafond laten abseilers zich langs touwen in het water zakken. Op het gedreun van de housemuziek proberen dansers, die zo te zien geselecteerd zijn op gebrek aan maatgevoel, mee te bewegen. Cheerleaders van footballclub Amsterdam Admirals draaien met hun billen en zwaaien met hun handen. Tegen de tijd dat er vuurwerk wordt ontstoken, zijn alle zintuigen tot het uiterste geprikkeld. Zelfs de zintuigen, waarvan je nooit geweten hebt dat je ze had. Uit de luidsprekers schalt 'I will survive', wat ik nu toch ten sterkste begin te betwijfelen. En net wanneer ik denk dat ik het geen seconde meer uithoud in de kakofonie van beeld en geluid, trekken dansers en cheerleaders zich terug en gaan de lampen aan. Bij de startplaats zijn de surfers te zien, die hun planken in stelling brengen.

De speaker rust niet voordat iedereen aan de wave meedoet en de tandenborstelsong meezingt. De voorspringers laten zien hoe moeilijk het is om te surfen met behulp van turbines, die zorgen voor draaiwinden, turbulentie en windgaten. Het publiek geniet, ondanks het feit dat de sprongen een smal aftreksel zijn van wat ze van Scheveningen en Eurosport gewend zijn. Robby Naish krijgt de ene ovatie na de andere, ondanks het feit dat hij keer op keer niets anders laat zien dan een simpele table top. Alleen al het idee dat de surfidolen zo dichtbij zijn dat ze bijna zijn aan te raken, is genoeg om de hal in extase te brengen.

Bercy werkt met een begroting van 2,5 miljoen gulden. De kosten in Amsterdam liggen hoger, omdat de Rai niet zoals Bercy kant en klaar is voor sportieve activiteiten. Reinders gaat er van uit dat Rai Unlimited het eerste jaar met verlies zal draaien. “Het is een investering in de toekomst. Dit evenement is van elementair belang voor de promotie van de surfbranche, die het jarenlang moeilijk heeft gehad. Het geeft hun een unieke kans om in contact te komen met de jeugd. En hopelijk komen hier mensen op af, die de komende jaren in het evenement willen investeren. De eerste keer valt dat niet mee, omdat er nog helenmaal niks is. We hebben kleren van de keizer verkocht. Niemand wist immers of jongeren zich door zoiets als Rai Unlimited aangesproken zouden voelen?”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden