Indiërs sluiten KPN-lijnen aan

Telecombedrijf heeft duizend man personeel in India. 'Overbruggen van cultuurverschillen is belangrijk.'

Ooit kwam KPN naar India om 'handen te huren': mensen die allerlei gegevens intikten. Maar inmiddels worden er in India volledige IT-applicaties ontwikkeld. Om die reden is er KPN veel aan gelegen om cultuurverschillen tussen Nederlanders en Indiërs overbruggen, zegt Prakash Devan, senior vicepresident Europa en hoofd van het partnerschap dat KPN heeft met het grote Indiase bedrijf TechMahindra.

"Werknemers krijgen trainingen in cultuurverschillen", vertelt Devan in zijn kantoor in de Indiase miljoenenstad Pune. "Indiërs leren bijvoorbeeld dat Nederlanders groot belang hechten aan deadlines. Andersom leren KPN'ers in Den Haag dat een Indiaas 'ja' niet hetzelfde hoeft te zijn als een Nederlands 'ja': een Nederlands 'ja' is volmondig. In India kan het ook beleefdheid zijn.

Indiase software-ontwikkelaars worden naar Nederland gestuurd om de Nederlandse cultuur te leren kennen. Technisch manager Bhaskar Kanduri (37) heeft negen maanden op het KPN-kantoor in Nederland gewerkt en vindt Nederlanders 'vriendelijk, communicatief en graag bereid om problemen op te lossen'. Heel anders dan het Indiase hiërarchische systeem.

De campus van TechMahindra, waar zo'n 10.000 ingenieurs werken, is een oase van rust. Nieuwe moderne gebouwen, keurig bijgeknipte gazons in plaats van de stromen toeterende auto's, trottoirs met gaten en uitpuilende kleine winkeltjes even verderop in het centrum van Pune.

Het ontwikkelen van applicaties gebeurt op de KPN-'werkvloer', ook wel 'softwarefabriek' genoemd. Het is een afgesloten etage. Een beveiliger neemt camera's in bewaring en controleert tassen. Op andere etages hebben concurrerende telecombedrijven hun werkvloer: British Telecom, AT&T, Vodafone UK, Telefonica. Zij huren Indiase werknemers in omdat dat goedkoop is, maar ook vanwege de hoge kwaliteit. Het gemiddelde jaarsalaris voor een software ingenieur in India varieert van zo'n 300.000 roepies (3872 euro) voor een junior tot meer dan 700.000 roepies (9035 euro) voor een senior.

Veelal merkt de klant in Nederland er niks van dat hij geholpen wordt door iemand die duizenden kilometers verderop werkt. Alle KPN-abonnementen (42 procent van de Nederlandse mobiele markt) worden in India ondersteund. Als een Nederlandse klant een telefoonlijn aanvraagt, wordt die in India aangesloten. Ook storingen worden daar verholpen. Zo'n duizend mensen werken voor KPN in verschillende steden in India.

Op de KPN-werkvloer zitten ingenieurs in een open kantoortuin. Aan de muur hangen Nederlandse reclameposters met: 'KPN doet 't gewoon'.

Naast een klok met de Indiase tijd hangt er een met de Nederlandse tijd, 4,5 uur vroeger. "We werken op Nederlandse tijden om optimaal bereikbaar te zijn", vertelt Lo Linssen, de enige Nederlander op de vloer. "Er zijn ploegen- en nachtdiensten, zodat we 24 uur per dag operationeel zijn." Backoffices hebben nu standaard een 'tweede locatie'. "Als er een probleem is met het netwerk, kan de werkvloer in Chandighar het overnemen", zegt Linssen.

"We zijn de hele dag online met Nederland", vertelt de net afgestudeerde software ingenieur Poornima Agnihotri (22), per telefoon, mail of conference call. Dat gaat allemaal in het Engels. "Medewerkers worden aangemoedigd om Nederlands te leren, maar voor dit werk is eigenlijk vooral technische kennis nodig."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden