In zuid-India mogen vruchtbare vrouwen voor het eerst de tempel in

Hindoevrouwen protesteerden dinsdag in de stad Kochi tegen het vonnis. Beeld Reuters

Een van de meest bezochte hindoetempels van India moet de deuren openen voor vrouwen die menstrueren. Het bezwaar dat zij onrein zijn komt neer op discriminatie, vindt het Hooggerechtshof van het land.

De Sabarimala-tempel in de zuidelijke staat Kerala, die jaarlijks 40 tot 50 miljoen bedevaartgangers trekt, weigert hen al eeuwen op religieuze gronden. Zij beroepen zich op oude hindoe-overleveringen: als een menstruerende vrouw de tempel zou bezoeken, zou ze bewust of onbewust heiligschennis plegen. Niet alleen vrouwen die op het moment van het tempelbezoek aan het menstrueren zijn worden geweigerd, maar voor alle vrouwen die in de levensfasen zitten dat ze ongesteld kunnen worden. Van tieners tot vrouwen in de overgang.

Dat vrouwen ongesteld worden is volgens hindoe-overleveringen te wijten aan een oud kosmisch conflict. God Indra vermoordde ooit de god Visvarupa en om die zonde af te kopen, haalde hij de goden van het water, de bomen, de aarde en de vrouwen over om allen een kwart van de zonde te dragen.

Een van de manieren waarop die last gedragen wordt, is de maandelijkse bloeding. Menstruatie wordt gezien als het gevolg van die zonde. En daarom, zo redeneren de tempelgeestelijken en veel andere hindoes, kunnen vrouwen met een menstruerend lichaam de schrijn niet binnengaan. Gemakshalve gebruikten de geestelijken de afgelopen decennia leeftijd als criterium. Het verbod gold voor iedere vrouw tussen de 10 en 50 jaar.

Een taboe in heel India

Het taboe leeft breed. Niet alleen in de drukbezochte Sabarimala-tempel, maar in schrijnen door het hele land, en in meerdere stromingen binnen het Indiase hindoeïsme. De afgelopen decennia is Sabarimala echter uitgegroeid tot een politiek strijdtoneel. In 1990 bepaalde het Hooggerechtshof dat vrouwen tussen de 10 en 50 het heiligdom niet in mogen, en sindsdien voeren vrouwenrechtenorganisaties en andere progressieve groepen een politieke en juridische campagne tegen wat zij zien als seksediscriminatie.

Na 28 jaar stelt het Hof hen dus weer in het gelijk. Het entreeverbod ‘is geen essentiële religieuze praktijk’, stelt opperrechter Dipak Misra in zijn vonnis. “Religieus patriarchaat mag niet prevaleren boven oprechte devotie, en boven de vrijheid om een geloof te belijden en te praktiseren.”

De tempels zijn aan zet

In India is het vonnis en de aanloop daar naartoe op de voet gevolgd. Hindoegroepen spreken er schande van, en ook veel hindoevrouwen hebben er moeite mee. Of de uitspraak op termijn ook gevolgen kan krijgen voor tempels elders in het land, is nog niet bekend. Ook onduidelijk is of de tempelbeheerders zich bij het vonnis willen neerleggen.

Wat het bestuur van de staat Kerala betreft komt de cultuurstrijd nu ten einde. “We gaan niet in cassatie”, zegt de hoogste bestuurder van Kerala, opperminister Pinarayi Vijayan, tegen de regionale Indiase nieuwssite The News Minute. “Komend pelgrimsseizoen treffen we maatregelen zodat ook vrouwen de tempel kunnen bezoeken.”

Vanwege de ligging en het lokale klimaat is Sabarimala maar een gedeelte van het jaar open, van november tot januari. Over een maand moeten de eerste vrouwen de schrijn kunnen betreden.

Lees ook:

Indiase vrouwen zijn het zat: 'Wij zijn geen Assepoester'

Het advies van een Indiase politicus om 's avonds binnen te blijven om verkrachting te voorkomen valt niet in goede aarde bij Indiase vrouwen. Het ontketende een protest op sociale media onder de hashtag #aintnocinderella.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden