In zee? Pas op voor wind en zout

AMSTERDAM - Een futuristisch fata morgana is een luchthaven in de Noordzee al lang niet meer. Technisch lijkt het haalbaar, voor de economie betekent het meer groei en voor de bevolking minder overlast. Een luchthaven in zee is echter wel afhankelijk van een grillige en ongrijpbare 'partner': het weer.

Vandaag besluit het kabinet over de toekomst van Schiphol. Dat Schiphol tot 2010 fors mag groeien binnen de milieugrenzen werd half november al bekend. Voor de langere termijn ziet het ernaar uit dat een luchthaven in zee, op een kunstmatig eiland, veel kans maakt een te krap geworden Schiphol op te volgen.

Het KNMI onderzocht, in opdracht van de Rijksluchtvaartdienst de klimatologische omstandigheden van een vliegveld in de Noordzee, tussen Hoek van Holland en IJmuiden. “We hebben vooral gekeken naar de gevolgen van wind en vocht”, zegt A. Klein Tank van het KNMI. “Zicht is moeilijk te testen omdat er op zee geen duidelijke bakens zijn om aan vast te houden, zoals kerktorens.”

Landingsbanen in zee zijn sneller nat dan die op land waardoor ze een minder remmende werking hebben, blijkt uit het onderzoek. Maar vooral de wind maakt dat er groot verschil is tussen zee en land. Klein Tank: “Boven zee waait het harder en 's nachts neemt de wind minder af dan boven land. Als het heel hard waait, kan er niet geland worden.”

Het hoogste uurgemiddelde van de windsnelheid in meters per seconde lag in november in IJmuiden gemiddeld drie meter per seconde hoger dan op Schiphol, blijkt uit gegevens van het KNMI. Op 1 november bijvoorbeeld was de hoogste windsnelheid, gemeten over een uur, op Schiphol gemiddeld acht meter per seconde en in IJmuiden dertien. Boven open water staat niet alleen meer wind, ook windvlagen hebben vrij spel. Als die meeberekend worden, daalt de bruikbaarheid van een zeelocatie ten opzichte van een locatie op land, meldt het onderzoeksrapport.

Verkeersvliegers vrezen de weersomstandigheden en daarmee het landen op een baan die twintig kilometer van de kust ligt. Of dat terecht is, weet Klein Tank niet. “Dat kunnen wij als KNMI niet beoordelen. Wij brengen alleen de weersaspecten in beeld.”

Volgens een woordvoerdster van de verkeersleiding Schiphol kan er goed geland worden bij harde wind. “Dat hangt af van het type vliegtuig en van de hoek waaruit de wind komt ten opzichte van de landingsbaan. Een vliegtuig kan, pal tegen de wind in, zonder problemen landen bij windkracht twaalf.”

Weerman Jan Visser van Trouw maakt zich geen zorgen over de wind - “daar vinden ze wel iets op” - maar ziet andere mogelijke obstakels. De zilte atmosfeer boven zee bijvoorbeeld. “Auto's aan de kust hebben te lijden van het zout, ik vraag me af hoe dat zit met vliegtuigen.”

En de geluidsoverlast wordt onderschat, meent Visser. “Er wordt weleens gezegd: het geluid blijft op zee. Maar vooral in de wintermaanden kunnen geluidsgolven ver weg dragen. Op Terschelling is eens gedonder gehoord van een onweersbui die boven het oosten van Engeland hing.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden