In vrieskou laat elektrische auto het ernstig afweten

Het is in Nederland nog even niet aan de orde, maar bij vorst blijkt de actieradius van elektrische auto's veel lager uit te vallen. In sommige gevallen blijft niet eens de helft over van de opgegeven aantal kilometers.

Dat blijkt uit een test die het Duitse blad Autobild onlangs met vijf auto's liet uitvoeren in de Alpen. De test van de BMW i3, de Nissan Leaf, de Tesla S, de Renault Zoë en de Mitsubishi i-MiEV betrof verscheidene onderdelen, waaronder prijs, remmen, verwarming, acceleratie en dus ook de actieradius. Die neemt dramatisch af. Het autoblad vraagt zich af wat het nut nog is van zulke auto's met zo'n kleine actieradius.

De Amerikaanse sportauto Tesla S komt met 207 kilometer nog het verst. Maar dat is een auto die op een volle accu de 500 kilometer wel haalt. Bij de kleinere modellen, die al een beperktere reikwijdte hebben, is een winterse trip een risico aan het worden, schrijft Autobild. De Renault Zoë haalt nog 59 kilometer op een volle accu, de BMW en de Mitsubishi bereiken 61 kilometer en de Nissan haalt nog 69 kilometer.

In hetzelfde blad is de BMW i3 uitgeroepen tot de groenste auto van 2014. Daarmee verdringt het Duitse model de Japanse Toyota Yaris Hybrid van de eerste plaats. Bij deze test worden zowel de prestaties van de auto's als het productieproces meegewogen. BMW wordt in het algemeen geprezen als milieuvriendelijkste autobouwer. Daarbij laat het opnieuw Toyota en de Duitse concurrent Volkswagen achter zich. Met de introductie van de i-modellen zet de Beierse autoproducent opnieuw een 'moedige stap', aldus de jury.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden