In vloeiende bewegingen de weg over

Ministers, staatssecretarissen en topmannen uit het zakenleven schuiven bij hem op de achterbank. Wat hij tijdens de rit hoort blijft strikt geheim, bezweert directiechauffeur Henny Jacobs (39): ,,Discretie is alles in dit vak.'' Morgen doet de ervaren chauffeur weer rij-examen bij het CBR. Sinds kort kan daar een speciaal certificaat voor directiechauffeurs worden gehaald.

'Als ik voor een stoplicht of in de file sta, zorg ik er altijd voor dat de auto niet pal naast een andere auto stilstaat'', vertelt directiechauffeur Henny Jacobs terwijl hij de zwarte Mercedes S-320 zo manoeuvreert dat de achterbank uit het zicht is. ,,Dat beschermt de klant tegen nieuwsgierige blikken die zo'n luxewagen sowieso krijgt.''

Hoewel het glamoureuze koelkastje met de karaf whisky ontbreekt, waan je je op de soepele leren achterbank van de directiewagen al snel zelf een vip oftewel very important person. De ramen, zonneschermen en stereo worden met een simpel knopje versteld. Achterin is een laptop zo ingeplugd en mocht je last hebben van hoofdpijn of een knoop missen dan heeft Jacobs verschillende pijnstillers, water en een setje reserveknopen met naald en draad paraat. ,,Ik heb ook wel eens een schoon overhemd voor een klant gekocht toen we onverwacht ergens moesten overnachten'', herinnert hij zich. Zelf heeft de chauffeur altijd een tandenborstel en een verschoning bij zich. ,,Je weet immers nooit of de bespreking uitloopt.''

Al sinds zijn 18de zit Jacobs achter het stuur. Eerst als taxichauffeur, later als privé-chauffeur van de directeur van een groot automatiseringsbedrijf. Nu is hij in dienst bij ICS, een detacheringsbureau voor privé-chauffeurs dat ministeries, grote ondernemingen en artiesten als klant heeft. ,,Het is vaak handiger om een chauffeur te huren dan er zelf een in dienst te hebben. Als ik een keer ziek ben of met vakantie ga, is een vervanger zo geregeld.''

Ondanks de economische tegenwind wordt de markt voor de detacheringsbureaus steeds groter. Momenteel rijden er rond de 4000 directiechauffeurs in Nederland rond. Dit aantal neemt nog steeds toe. Sinds vorige maand kunnen al die chauffeurs een aanvullend examen doen bij het CBR. ,,Dat certificaat is niet verplicht, maar veel werkgevers vragen er wel naar. Ik vind het wel handig om mijn kennis weer eens op te frissen.''

Een goede chauffeur doet meer dan alleen van A naar B rijden. De route moet niet alleen van tevoren zijn uitgestippeld, de rit moet ook comfortabel en veilig verlopen. ,,Van tevoren krijg ik te horen wat voor type de passagier is die ik moet vervoeren. Dan weet ik bijvoorbeeld of ik een NRC Handelsblad of een Algemeen Dagblad voor hem of haar klaar moet leggen. Ook zorg ik altijd dat ik een kwartier van te voren bij de klant arriveer. Dan kan ik alvast kijken of er verdachte personen bij het huis rondhangen. Je moet tenslotte altijd rekening houden met de dreiging van ontvoeringen of demonstraties.''

Eenmaal op de weg is het niet de bedoeling dat er een race tegen de klok wordt gereden. ,,Gemiddeld rij ik tussen de 110 en 130 kilometer per uur. De auto moet zoveel mogelijk in vloeiende bewegingen de weg over glijden. Niet abrupt remmen of plots gas geven, maar soepel en rustig de bochten nemen en de wagen zoveel mogelijk rollend houden. Want de passagier moet op de achterbank kunnen werken zonder dat zijn papieren alle kanten opvliegen. Bij het examen gaat de examinator dan ook op de achterbank zitten.''

Tijdens de rit blijft Jacobs attent op verdachte zaken. ,,Als ik het idee heb dat ik word gevolgd neem ik onverwacht een afslag of rij ik een extra rondje op de rotonde om te zien hoe de mogelijke achtervolger reageert. Bij aankomst loop ik met de klant mee totdat ik zeker weet dat hij veilig binnen is.''

Niet alleen de rijstijl maar ook het gedrag en de presentatie van de chauffeur horen onberispelijk te zijn. ,,Je kunt niet met een Mickey Mouse stropdas en blubberschoenen aankomen. Om de klant zoveel mogelijk privacy te geven stel ik de achteruitkijkspiegel zo af dat ik hem niet de hele tijd hoef aan te staren. En het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik tegen mijn vrouw of op een verjaardagsfeestje de telefoongesprekken van de baas uitvoerig ga zitten bespreken. Zelfs met collega's praat ik niet over klanten, tenzij het gaat om de beveiliging van die persoon.''

Echt uitvoerige gesprekken heeft Jacobs meestal niet met de mensen die hij vervoert. ,,De meesten zitten de hele tijd te werken of te telefoneren. Als je vaker voor ze rijdt willen ze soms nog wel eens vragen of ik kinderen heb.'' Tussen de ritten door hoeft hij zich niet te vervelen. ,,Veel mensen denken dat ik de wekker zet en twee uur ga liggen pitten, maar dat is echt niet zo. De auto moet worden onderhouden, de volgende tocht weer voorbereid en vaak doe ik wel een klusje of boodschap voor de werkgever. Maar het is niet meer zoals vroeger dat de chauffeur tijdens de vergadering het gras van de baas ging maaien.'' De tijd van de directeur die hoog op een voetstuk stond is sowieso voorbij. ,,Ik merk bijvoorbeeld dat veel mensen het in het begin onhandig vinden als ik de deur voor ze opendoe. Bij bedrijven waar het slecht gaat en er ontslagen vallen zeggen ze wel eens 'blijf maar zitten' om schuine blikken van de receptionist te vermijden.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden