In Veendam en Harderwijk zien ze blokjes op tv

Het 4G-netwerk kan storingen opleveren bij digitale kabeltelevisie. Beeld ap
Het 4G-netwerk kan storingen opleveren bij digitale kabeltelevisie.Beeld ap

Kabelabonnees in sommige delen van het land klagen over storingen van bepaalde zenders op hun televisie. Die worden veroorzaakt door het nieuwe mobiele telefoonnetwerk 4G, dat nu wordt uitgerold. Het euvel kan onder meer verholpen worden met betere kabels, zeggen specialisten.

Nu het mobiele 4G-netwerk steeds verder wordt uitgerold, neemt het aantal meldingen van storingen bij digitale kabeltelevisie toe. Dat komt omdat beide signalen deels gebruik maken van dezelfde frequentiebanden, onder meer de zogeheten 800 MHz-band. In dit geval kan er interferentie ontstaan; de signalen kunnen mengen en elkaar beïnvloeden.

In 2010 waarschuwde TNO al dat er storingen zouden kunnen ontstaan bij de uitrol van 4G, waarmee mobiel internetten veel sneller gaat. De kans daarop is echter niet erg groot, zo bleek uit onderzoek van het ministerie van economische zaken en de Universiteit Twente. Daaruit bleek dat storingen gemiddeld per aansluiting ongeveer 7 keer per jaar voorkomen.

Kabelaars en telecomaanbieders zijn onder druk van het Agentschap Telecom, de controlerende instantie op dit gebied, enkele jaren geleden om de tafel gegaan. Dat leverde in 2011 een convenant op waarin afspraken zijn gemaakt in geval er problemen mochten ontstaan bij de uitrol van het nieuwe 4G-netwerk.

"We proberen de frequenties zo efficiënt mogelijk te verdelen", zegt woordvoerder Mariel van Dam van het Agentschap Telecom, naar aanleiding van de invoering van 4G. "Digitale ether-tv en draadloze microfoons zijn al verschoven naar andere frequenties, omdat we daar storingen verwachtten. Maar bij digitale tv is die kans een stuk kleiner."

Het ministerie van economische zaken noemde het risico op storingen 'beheersbaar', zegt woordvoerder Maurice Piek van KPN, het bedrijf dat met 80 procent dekking het verst is met de uitrol van 4G. "In het convenant is afgesproken dat de kabelaars de informatievoorziening aan hun klanten verzorgen en hen erop wijzen dat ze moeten zorgen voor deugdelijke bekabeling."

Vooral in Harderwijk en Veendam blijken sommige digitale kabelabonnees blokjes of bevroren beelden te zien, of helemaal geen beeld te hebben. Nu 4G vanuit de Randstad ook deze regio's heeft bereikt en de zendmasten worden ingeschakeld, nemen hier de klachten toe.

In Veendam is al een aantal ontvangstproblemen geregistreerd. "Het zijn geen incidenten, maar het is ook niet zo dat er paniek is omdat er 100.000 woningen zijn getroffen, zo erg is het niet", zegt woordvoerder Bert Feiken van de Stichting Kabelnet Veendam, die via haar website abonnees informeert dat er storingen kunnen optreden.

Kabelnet Veendam heeft zelf een maatregel getroffen, net als grote kabelaars als Ziggo en UPC in de Randstad al eerder deden nadat zij klachten kregen. "Wij hebben een andere plek in de frequentieband gezocht voor enkele zenders. Maar voor analoge zenders is maar een beperkte bandbreedte beschikbaar, dus ergens ligt een grens", aldus Feiken.

Hij wijst op het belang van goede kabels en aansluitmateriaal als splitters. "Het gebruiken van kabels van goede kwaliteit ondervangt echt het probleem, maar mensen vervangen pas kabels als er een noodzaak is", aldus Feiken.

Hij realiseert zich dat abonnees enigszins geïrriteerd kunnen raken als ze geld moeten betalen voor nieuwe kabels. "Aan de andere kant: mensen investeren wel in nieuwe apparatuur, maar niet in een paar tientjes voor de bijbehorende voorzieningen. Als je een nieuwe auto koopt, zet je er toch ook geen oude banden onder?"

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden